Wat te doen aan een kat die elke kabel kapot maakt waar ze bij kan?

Hoihoi,
Wij zijn ten einde raad door onze lieve poes. Ze is er dol op om kabels door te bijten, type kabel maakt niet uit al lijkt ze het liefst die dunne oplaadkabels te slopen.

We hebben alle kabels weggewerkt die weg te werken valt, maar sommige kabels zoals een computer muis, toetsenbord of hdmi kabel van je scherm kan je eenmaal niet de heletijd ontkoppelen, waardoor we verplicht elke avond onze bureau veiligstellen met kussens. Als we kabels in een kast doen, doet ze haar uiterste best om die kast open te krijgen en vervolgens de kabel eruit te halen en te slopen.

Ik heb het internet al afgezocht naar tips, we hebben van alles al geprobeerd. (Plantenspuit, peper, sambal, ducktape, niet meer spelen met touwen, kauwstokjes want misschien kauwbehoefte) maar niks lijkt te helpen..

Ik speel elke avond met haar, na haar behoefte, soms 10 minuten soms een uur. Er is echter ook geen regelmaat in te vinden. Er is vaak iemand thuis, ze zijn per week ongeveer 2 middagen alleen.

Ze is niet de enige poes, maar wel de enige die het doet.

Hebben jullie advies?
Het lijkt zich meestal snachts af te spelen. We wonen in een studio, dus kan haar snachts niet in een slaapkamer doen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dierenarts heeft de poes laatst onderzocht, geen bloedtest gedaan maar de rest wel, kwam niks uit. Gedragstherapie, wat kan ik hier van verwachten en wat zijn de kostens?
Rieneke1
4 jaar geleden
Een goede gedragstherapeut komt bij je aan huis, en bespreekt het probleem met jou en observeert de kat. Er wordt vervolgens een behandelplan opgesteld waarover je in contact blijft met de therapeute ter ondersteuning en zo nodig bijsturing. Kosten kunnen verschillen, ook naar gelang de afstand. Kijk eventueel eens bij Denise van Lent van Lekker in je Vacht, zij is een goede therapeute en kan je andere n aanraden mocht je te ver wonen. Succes!
jc54
4 jaar geleden
Misschien niet erg diervriendelijk, maar mijn hond had zo'n zelfde probleem als pup. Hij heeft het zichzelf afgeleerd door een kabel van een schemerlamp stuk te bijten, waar spanning op stond. Dat was even janken, maar hij heeft daarna nooit meer een kabel aangeraakt......
Rieneke1
4 jaar geleden
Ga om te beginnen met haar naar de dierenarts voor een grondig (bloed)onderzoek.
Als medische redenen zijn uitgesloten, haal er dan een ervaren, gediplomeerde gedragstherapeute bij.
Succes!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@jc54
Dat kan ook het einde van je kat / hond betekenen, om nog maar niet van het einde van je huis te spreken....

Antwoorden (2)

Koop kabelgoten. Deze zijn te koop bij bouwmarkten in diverse vormen en kleuren. Sommige kun je tegen de muur of een meubelstuk vastzetten, terwijl anderen alleen de kabels samenbundelen. Ongeachte welke soort je kiest, zijn dit plastic afdekkingen voor je kabels waar een kat niet doorheen kan bijten.
Houd echter in gedachten dat dit typisch gedrag is van jongere katten die aan het wisselen zijn, en zelfs de meest toegewijde kabelbijters groeien er meestal overheen.
fremar
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kabelgootjes gebruiken we al enorm veel, dit is alleen niet mogelijk bij voorbeeld een muis of een headset.. poes lief is ongeveer een jaar en 3 maanden, wat mij lijkt dat ze al over deze fase heen is? We hebben inmiddels al €250+ aan nieuwe kabels besteed
Er bestaan speciale schrikdraad apparaten voor katten. Wellicht kun je er een tijdje eentje lenen en anders kopen.

Lekker laten bijten in een stukje kabel dat je er speciaal voor dit doel neer legt. Na een paar, helaas, pijnlijke ervaringen zal het probleem snel over zijn.

Ja, het is hardleers, maar je moet wat.....

Met het doorbijten van 220V kabels, zoals nu gebeurt krijg je uiteindelijk hetzelfde effect, maar of je kat dat dan nog na kan vertellen is twijfelachtig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, Bedankt voor je reactie! Waar kan ik dit speciale schrikdraad kopen? Want ik heb liever dat ze het veilig afkeert dan met 220v.. Heb je misschien een linkje?