Hoe leer ik de hond af achter onze katten aan te gaan?

hoi mensen,

We hebben sinds kort een rotweiler van 10 maanden. Hij moet alles nog leren en dat is geen probleem, hij gaat elke dag vooruit, maar er is een probleem waar ik in het bijzonder mee zit. Hij zit sinds kort dwangmatig onze katten achterna en probeert bij ze te komen. Het is geen agressie, want soms laat een van hen hem toe en dan likt hij hem helemaal af en is het daarna goed. Het probleem is echter dat hij achter ze aan zit en de katten niet altijd willen spelen etc. Als ze rustig op een stoel liggen willen ze graag met rust gelaten worden. Ik zou hier graag wat tips voor willen. Hij is verder super lief en we willen hem niet wegsturen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
4 jaar geleden
Zorg sowieso voor voldoende comfortabele hoge plekjes waar de katten zich terug kunnen trekken.
jodyenboyke
4 jaar geleden
Omdat hondentaal en kattentaal totaal verschillend zijn, zijn er onderling nog al wat misverstanden. De beweging van de staart van een hond of kat betekenen 2 hele verschillende dingen. Waar het op aankomt is dat jij de boel echt moet managen. Inderdaad zoals Rieneke aangeeft, fijne plekken voor de katten waar ze rust hebben en de hond absoluut niet bij kan. Denk hierbij aan o.a. traphekjes e.d. met veel rust en management kunnen ze uiteindelijk best vriendjes worden. Voorkom in ieder geval dat de hond kan gaan najagen want dat is enorm zelfbelonend gedrag en dat wordt herhaald want is succesvol.

Antwoorden (2)

Op het moment dat hij achter de katten aangaat, of ze in hun rust verstoort, wil hij spelen. Daar is het een jonge hond voor. Dat mag je verbieden en wel duidelijk!! Je kunt dan zijn energie op andere dingen richten, want die energie moet hij wel kwijt. Vraag zijn aandacht, doe een paar oefeningen met hem, speel even met hem of maak een lange wandeling. Daarna zal hij tevreden zijn en de katten met rust laten.
Wees consequent. Jij kunt aan het gedrag van de katten zien of ze prijs stellen op aandacht van de hond of helemaal niet. Handel daarnaar en verbied de hond om de aandacht van de kat op te eisen. Maar geef de hond dan ook genoeg kans zijn energie kwijt te raken bij andere bezigheden.
Op den duur en als de hond wat ouder wordt, zullen zij dan de beste maatjes worden.
Ivana
4 jaar geleden
Je kan je hond vaker uitlaten zodat hij minder energie krijgt, voor de rest probeer er tussen te komen en als hij het goed doet hem een beloning te geven dit zal waarschijnlijk wel helpen
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Je kunt een hond niet belonen voor iets dat hij NIET doet. Dat snapt geen hond. :)