Hoe ontwijk je het beste loslopende honden tijdens een wandeling?

Het komt bij mij dus regelmatig voor dat tijdens een wandeling loslopende honden op me af komen. Soms springen ze tegen me op. Laatst ook. We waren op bezoek bij vrienden. Ik had mijn nette kleren aan en we gingen even tussendoor een frisse neus halen. En ja hoor, binnen de kortste keren springt een hond tegen me op. Rok vies, ladder in panty. Normaal kleed ik me anders als ik ga wandelen. Maar ja nu toch onverwacht even een ommetje gedaan.
Wat ik dus doe: als ik een hond in de verte zie aankomen maak ik al geen contact. Ik loop nonchalant en kijk de andere kant op. Ook ga ik daar lopen waar de hond niet direct kan komen niet op zijn route zeg maar. Maar... Helaas vaak tevergeefs. Hebben jullie tips voor mij? Oké ik hou echt niet van honden, maar ben niet echt bang voor ze. Een hondenliefhebber ga ik echt niet worden. Ook als ik met vrienden loop en ik loop in het midden springen ze nog tegen me op. Wat kan ik doen? Ben ook al een keer gebeten.

4 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De honden eigenaren zou moeten voorkomen dat hun hond ongevraagd vreemde mensen benaderd. Zeker opspringen bij vreemden is zeer asociaal en onopgevoed!
Stel dat iemand idd bang is of allergisch..

Antwoorden (2)

Je mag verwachten dat honden aangelijnd zijn, daar waar dat moet. Het is dus heel normaal om te vragen (roepen op afstand) dat mensen hun hond aanlijnen of zorgen dat de hond niet bij jou kan komen. Mijn cursisten wijs ik altijd op: www.hondenetiquette.nl, waar dit keurig in uitgelegd wordt. Toevallig dit vandaag nog uitgebreid besproken. Waarschijnlijk zullen mensen roepen: hij doet niks.....euhhhhhhhh, opspringen is toch echt gedrag, en ongewenst. Komt een hond naar je toe, maak je dan groot door je armen te bewegen en een stap richting de hond te zetten, daar schrikken ze meestal wel van. Het is jammer dat hondeneigenaren er maar vanuit gaan dat iedereen een hond leuk vindt......
jodyenboyke
4 jaar geleden
Als je een baas op de hondenetiketten moet gaan wijzen dan is het leed vaak al geschied. Wanneer een enthousiaste hond op je af komt stormen is er geen tijd meer voor een goed gesprek met de baas. Dan is er maar één die kan handelen en dat ben jij zelf.
Ik wordt zelden lastig gevallen door los lopende honden. Ik doe eigenlijk het tegendeel van wat jij doet. Met wegkijken, ruimte maken en geen contact maken vertoon je onderdanig gedrag. Prima wanneer je oog in oog staat met een woeste wolf die haar welpen wil verdedigen, die vold zich bedreigd. Maar het is waardeloos tegenover een slecht opgevoede hond die alleen maar wil spelen.

Door je houding geef je geen grenzen aan en kan het natuurlijke van de hond zijn gang gaan. En dat gedrag is nu eenmaal spelen, snuffelen, duwen en likken. Precies wat jij niet wil.

Maak dat dan ook duidelijk aan de hond. Neem een niet agressieve, maar wel zelfverzekerde, misschien zelfs strenge houding aan. Kijk het beest aan en gebruik je stem, blik en armen op het moment dat het beest er ook maar aan dénkt om jouw persoonlijke grens over te gaan.

Jij bent de mens ! En hij is de hond ! En mensen zijn nu eenmaal de baas in deze wereld. En deze mens wil niet dat de hond in de buurt komt, laat staan tegen haar op springt.

Met doe houding zal menig hond, na nog wat blaffen, al snel de interesse verliezen waarna jij, nog steeds zelfverzekerd, rustg je weg kunt vervolgen.