Wat moet je doen al er maden in het hok van je konijn zitten. Ik heb het in kokend water staan?

Ik heb zelf ook cavia’s du eb ik het hok van de cavia’s schoon gemaakt en toen het hok van mijn konijn. Ik kwam maden tegen en ik heb heter eerst zo veel mogelijk uit gehaald ( het stro en de ontlasting) en toen kwam ik de maden tegen en toen heb er kokend water bij ingedaan en nu weet ik net wat ik moet doen.
Nog een vraag. Maden komen bij dieren maar kunnen maden ook bij mensen komen.
Daar bedoel ik mee dat ze ook aan ons kunnen eten en zo.?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Kijk goed of je dieren zelf geen naden hebben

Antwoorden (3)

Konijnen poepen altijd in één hoek en daar plassen ze ook. Als de ontlasting een beetje gaat koeken en wat vochtig is komen de maden. Dit zijn meestal vliegenlarven die helemaal geen kwaad kunnen voor mens of dier.
Belangrijkste voor jou is het hok goed schoon houden (eventueel eens schrobben met heet water) en droog strooisel erin doen. Als je extra strooisel gebruikt kan je af en toe de poep en het natte strooisel eruit scheppen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elder161. Bedank Voor de tips ik zal het gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedank voor de tip ik heb er zeker wat aan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gast147912 bandank voor de tips ik zal het gebruiken.
Toevoeging bij het antwoord van elder:
Kijk wel uit dat jouw konijn zelf geen maden krijgt. Met warm weer bestaat de kans dat er vliegen op het vieze hok afkomen en eitjes leggen in de vacht van jouw konijn. Zodra deze eitjes uitkomen eten de maden zich een weg naar binnen. Het konijn kan hier binnen 2 dagen aan dood gaan.

Controleer dus dagelijks jouw konijn (aan de onderkant) op maden en houd voortaan het hok heel goed schoon..!
De maden die jij in het hok hebt gezien zullen inderdaad niet veel schade geven aan jou of jouw konijn. Maar met warm weer komen de zogenaamde 'strontvliegen' op het hok af, de blauw/groene vlieg, en die leggen de eitjes in de vacht van jouw konijn. Houd het hok dus goed schoon!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gelijk naar kijken of er maden zitten bij z'n kont zo ja naar de dierenarts. Dit kan Namenlijk dodelijk zijn. Je moet gelijk schoonmaken met chloor.