Hond negeert mij volledig, waarom?

Hoi, Ik ben man, 52 jaar en gek op honden. Mijn vrouw en ik hebben dik een jaar geleden een tweede hond aangeschaft, ongeveer een half jaar nadat de vorige hond aan nierfalen gestorven is met amper 6 jaar. Ben ik maanden ziek van geweest, en als ik het er over heb wordt ik weer erg verdrietig. Nu hebben we een bijna 3 jarige vrolijke lieve jonge dame waar ik helemaal gek op ben. We werken beide en omdat ik zelfstandige met een zaak ben, neem ik die twee altijd mee, Ollie, een 10 jarige herder mix, en Pumbaa, een Oud langhaar Duitse herder teefje. Overdag op het werk gaat alles normaal, maar op het moment dat mijn vrouw in de buurt is negeert Pumbaa mij volledig. Dus na het werk, weekeinde en vakantie is het gedrag van Pumbaa maar vreemd. Ze negeert me, en gaat zelfs ergens anders liggen als ik in haar buurt kom. Mijn vrouw loopt de huiskamer uit en Pumbaa begint al te piepen en wordt erg onrustig. Is mijn vrouw even weg dan wordt het helemaal een ramp, ze is dan zo extreem naar mijn vrouw op zoek dat ik er dol van wordt. Ze blijft piepen, onrustig rondlopen, blaft op elk geluidje dat ze hoort. Ik ben extreem lief voor haar, doe alles voor haar en heb nog nooit mijn stem verheven tegen haar, juist omdat ik bang ben dat het nóg erger wordt. Mijn vrouw denkt dat ik misschien wel té gek maar haar ben, ze is zo'n schatje, een echte knuffel. Ik vind het echt erg dat ze me zo negeert. Ze komt wel naar mij toe als ze wat wil, drinken, eten of uitgelaten, voel met net haar butler ;)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.4K
Z512099
5 jaar geleden
Misschien normaal: Pumbaa zou wel eens gewoon een “eenmansvriend” kunnen zijn.

Antwoorden (1)

"Ik ben extreem lief voor haar, doe alles voor haar en heb nog nooit mijn stem verheven tegen haar, juist omdat ik bang ben dat het nóg erger wordt."
-----
Teveel aandacht van jou als roedelleider is niet goed. Reactie van de hond is dan vechten of vluchten ( 'fight of flight' ), vermijden is dus reactie op jouw teveel aan aandacht. Je geeft haar geen rust. Je zegt het trouwens zelf al -extreem-:
Jij bent extreem lief voor haar
en
Pumbaa is ---extreem--- naar je vrouw op zoek.
Een en ander geeft te denken.

Je zou kunnen zeggen dat je vrouw de roedelleider is inmiddels.

Oplossing zou kunnen zijn niet meer dan hoognodig contact. Laat Pumbaa naar jou toe komen als zij iets wil of nodig heeft. Dat doet ze al, vertel je.

Er zijn nog steeds veel hondenbazen die hun commando blijven herhalen : "zit" "zit" "zit" of "kom hier!" "kom hier!" "kom hier!" Alsof een hond die een eind verder loopt en allerlei interessants ziet en ruikt wel komt als je het eindeloos en hard herhaalt.

Advies:
Ook al ben je gek op honden en vind je Pumbaa ontzettend leuk en lief, geef haar geen aandacht. Althans niet meer dan minimaal.

Je hebt nog een hond , Ollie , waar ik je amper over hoor. Geef Ollie meer aandacht dan Pumbaa. Ollie is al langer bij jullie en met 10 jaar een oude hond. Trouwens niet om Pumbaa jaloers te maken, is niet de bedoeling, maar eerder om Pumbaa meer rust te geven die zij kennelijk wel van je vrouw krijgt.

---

Niet elke hond is hetzelfde, maar er is wel een hondentaal en niet iedereen begrijpt honden. Voorbeeld: als je eten geeft aan een hond, dan mag hij het opeten. Het is gegeven. pak je het weer af, dan is dat niet des honds. In een roedel zal de roedelleider nooit het eten terugpakken. Dus die opgetrokken lip of die grom is heel begrijpelijk al wordt dit vaak niet door mensen goed begrepen. Nee, zo'n hond is ineens 'vals'..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omdat de aantal woorden beperkt is heb ik niet alles kunnen uitleggen en aankaarten. Honden begrijp ik wel redelijk goed, maar mijn ervaring met teefjes is marginaal te noemen. Altijd reuen gehad, meestal uit het asiel en altijd kunnen bijbuigen naar fijne honden. Ollie is ook zo'n geval, extreem sociaal, en erg lief, een van de fijnste honden die we ooit gehad hebben. Het punt dat je aankaartte om Pumbaa met rust te laten ben ik sinds een week aan het doen, het werkt averechts :( dat is ook de rede dat ik die vraag stel op dit platform. Sinds ik dat doe ontwijkt ze me echt en loopt zelfs weg als ik bij haar in de buurt kom. Behalve als we gaan wandelen, dan speelt ze de hele tijd met mij en is het een fijn samenspel. Wat mij trouwens ook opvalt is dat ze naar mijn vrouw niet luistert, die moet werkelijk haar stem verheffen zodat Pumbaa dat doet wat ze van haar verlangt. Ik hoef maar een keer een commando te geven en ze doet het direct. Ze luistert echt goed naar mij. (max.bereikt)
jodyenboyke
5 jaar geleden
+ voor Jodokus. Grotendeels eens, zou de hond niet gaan negeren, maar het veel meer los te laten? Waarom een strijd tussen je vrouw en jij? Wat maakt het uit? Ik ben hier diegenen die van alles onderneemt met mijn honden, trainen, wandelen, verzorging, hersenwerkjes, en als mijn man thuis is, dan spelen ze met hem (hij stopt namelijk niet....laat zich in de maling nemen), gaan ze stiekum op de bank liggen. Voor de honden is er geen probleem. Hoe meer druk je zet op de hond, hoe meer hij afstand neemt. Relax in de omgeving van de hond en komt de hond uit zichzelf bij je, geniet er van maar dwing niks af!