Mijn hond loopt de weg op als ze losloopt, wat kan ik doen?

Hoi, ik heb sinds vorig jaar mei een hond, ze is nu 1 jaar en ze komt uit griekenland. Ze is echt ontzettend lief, en ze kan zo goed als alle basis commando's. Als ze buiten losloopt gaat dat eigelijk heel goed, ze speelt makkelijk met andere honden en loopt goed mee, maar je kunt haar niet meer aanlijnen, dan rent ze weg voordat je haar kunt pakken, terwijl ze in huis altijd komt als je haar roept. We hebben geprobeerd buiten te trainen, maar we hebben geen tuin en ze is te afgeleid en angstig om op straat te trainen, dus loopt ze los met ons mee naar huis. Maar dan moeten we een brug over met redelijk druk verkeer (verder komen we in onze ronde nauwelijks verkeer tegen) en dan loopt ze gewoon het fietspad en zelfs de autobaan op. Het lijkt haar niets te schelen en ze luistert niet als ik haar roep. Ik ben heel bang dat ze op een dag onder een auto loopt, en ik heb geen idee hoe ik haar dit af kan leren, dus heeft iemand een idee?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Je kan de hond pas loslaten als het hierkomen volledig betrouwbaar is. En dan bedoel ik ook echt hier komen, zodanig dat je de hond kan aanlijnen. Doordat jouw hond geleerd heeft, aanlijnen betekend naar huis of einde vrijheid, blijft hij precies zover van jouw vandaan. Om een betrouwbare recall aan te leren, moet je echt naar een hondenschool of priveles nemen bij een gediplomeerd kynologisch instructeur. Laat de hond voorlopig aan een lange lijn en niet meer los. Er zijn hele leuke oefeningen om dit goed aan te leren maar de hond moet het zelf als een leuk spelletje gaan zien, bij de baas is het leukste wat er bestaat, hierkomen is een feestje met Hoofdletters voor de hond. Dat hij dan af en toe aangelijnd wordt is nog steeds niet erg, want het levert de hond altijd wat op. En NOOIT straffen voor het niet komen, ook al sta je te roep tot je een ons weegt. Weet je een hond doet alleen iets als het hem iets opleverd en niet omdat het moet....succes
jodyenboyke
5 jaar geleden
Vrijheid was voor deze hond het sleutelwoord. De vrijheid om te gaan en te komen zonder dwang. Niks commando's. Alleen als je zin hebt, of honger of bescherming nodig, dan ga je mee. Als deze hond van de straat geplukt is in Griekenland, dan heeft ze haar eigen wetten, daar gehoorzaamt ze aan als het zinvol is. Ze is duidelijk van goede wil, (prachtige hond trouwens) dat is aan de houding af te lezen.
Je moet haar zonder druk langzaam omscholen. Deze hond moet zelf jouw commando's als zinvol gaan zien.
Jaag haar niet na om haar te vangen. Houd haar aangelijnd zolang ze niet goed met verkeer kan omgaan. Neem haar aan een lange lijn op plaatsen waar het geen kwaad kan en geef haar de ruimte. Geef waar verkeer is een vast commando (vriendelijk, maar altijd eender) en haal de lijn in tot de lengte die veilig is. Langzamerhand geef je eerst het commando en kijk je of ze (voordat van de lijn door jou wordt ingekort) al op commando naar je toe komt. Dan kan je iets soepeler met het aanlijnen omgaan en haar loslaten waar geen verkeer is. Je zult geduld moeten hebben, veel geduld. Maar ze is het dik waard. Als je het niet redt, zoek dan een goede trainer op die werkt zonder straffen. Maar volgens mij kan je het zelf MET GEDULD. Bedenk goed dat het een natuurlijke oorzaak heeft dat ze zo handelt. SUCCES
Ivana