Wat kun je doen wanneer je oude kat opeens niet meer op de kattenbak wil die ze al jaren gebruikt?

Zelfde plek en zelfde kattengrit gebruikt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Antwoorden van Jodokus en Rieneke zijn uitstekend. Mijn poes wilde dat van de ene op de andere dag ook niet meer. Ze heeft pijn in haar pootjes waardoor ze niet meer goed in de bak kan stappen. Gevolg, overal in huis werd geplast. Hmmm wat een heerlijke geur... Nu met medicijnen en een lage kattenbak instap gaat het goed.

Antwoorden (2)

Dan is er iets mis. Goed opgemerkt Gast155767
---
Bel de dierenarts, maak een afspraak en noteer alles wat poes inmiddels niet meer hetzelfde doet zoals op de bak gaan. Ander plekje gaan zitten urenlang of ergens anders gaan liggen waar ze nooit ging slapen. Alles hoe klein of onbelangrijk het ook lijkt, alles opschrijven en meenemen naar de DA.
---
Senioren check-up is wat je minstens jaarlijks boven een bepaalde leeftijd 8 à 10 jaar moet instellen om ouderdomskwaaltjes voor te zijn.
---
Zoals je wellicht weet zijn katten ijzersterk in het verdoezelen van pijn en dat komt omdat ze in de natuur dan gelijk als 'zwak' worden gezien en daardoor aangevallen worden.
Bloedonderzoek en algehele checkup aanvragen en natuurlijk de DA laten onderzoeken. Vergeet je aantekeningen niet.
Morgen even bellen dat je z.s.m. aan de beurt bent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Allereerst naar de dierenarts om een medische oorzaak uit te laten sluiten.
Mocht je kat medisch in orde worden bevonden dan is het goed eens naar de bak te kijken: oudere katten hebben zo goed als altijd last van artrose, en vaak komt daar nog spondylose bij. Een hoge instap kan dan moeilijk worden, en ook een te kleine bak maakt het voor de oudere kat moeilijk zich er in om te draaien. De oplossing ligt dan in een XL bak, of met lage instap, of met een opstapje voor de bak.
Maar altijd eerst naar de dierenarts! Je kan dan meteen overleggen over het gebruik van een ontstekingsremmer/ pijnstiller .
Rieneke1