Wat gebeurt er met pups die niet verkocht worden en waarom zijn sommige goedkoper?

Ik was net op de site aan het kijken waar ze pups (2 rassen) verkopen. Het viel me op dat alle pups tussen de 500-600 euro kostten maar dat er eentje was voor 400 euro... Hoe kan dit?
Ook vraag ik me al heel lang af wat er gebeurt met de pups die niet verkocht worden... ooit vertelde iemand me dat ze in de fok gingen dan... die gedachte vond ik heel zielig en telkens als ik eraan denk wanneer ik een advertentie zie op fb, ... vraag ik me af wat er zou gebeuren als de pup geen baasje vindt.

5 jaar geleden
8.4K
Reddie
5 jaar geleden
''Waarom is een pup goedkoper'' is een volslagen onzinnige vraag.
Net zo onzinnig als de vraag waarom een broodje bij de Lidl goedkoper is dan bij AH. En volgens mij ga jij zelf ook in de fok.
Ik zou niet weten wat daar zielig aan is. En er zijn vrouwtjes die geen baasje krijgen.
En mannetjes die geen bazinnetje krijgen. En je gaat ooit dood. Daar is niets zieligs aan. Word wakker uit je droomwereld.

Antwoorden (2)

De sites die jij bekijkt zijn sites van fokkers die belust zijn op geld. De levensomstandigheden van de dieren doet er weinig toe, als ze maar geld opbrengen. Een goede fokker kent de vraag en past het aanbod daar op aan, zodat er nooit pups voor een dump-prijs verkocht hoeven worden. Als je een hondje graag wil, dan moet je eerst boeken lezen over de verschillende rassen en zien welke karakters je het meest aanspreken. Daarna ga je bij de diverse rasvereniging zoeken naar de juiste fokker, eventueel met behulp van iemand die verstand van honden heeft. Het kopen bij en bekijken van advertenties van willekeurige 'fokkers', houdt de miserabele omstandigheden voor honden in stand. Je moet die sites meiden als de "pest".
Als bij broodfokkers hondjes onverkoopbaar blijken te zijn, gaan ze op de schroothoop, letterlijk of figuurlijk. Figuurlijk betekent dan: voor een 'rotprijsje' weg. Of ze dan goed verzorgd zijn geweest, zijn ingeënt, een stamboom hebben die deugt????
Ik zou willen dat mensen de broodfokkers volkomen links lieten liggen, zodat ze langzaam uitsterven. Er zou dan op hondengebied een hoop minder leed zijn. En bovendien een heleboel minder bekochte nieuwe eigenaren.
Ivana
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Plus...Zolang er grof geld mee wordt verdiend zullen er broodfokkers zijn, zij vragen 500 euro voor een ‘rashond’ terwijl de bonafide fokker voor hetzelfde ras 1.200 euro wil, de rekening is dan gauw gemaakt, zelfs intelligente mensen zullen dan zwichten voor de interessante prijs, het verschil van 700 euro mogen ze daarna uitgeven aan de dierenarts...als ze de puppy in leven kunnen houden tenminste.
jodyenboyke
5 jaar geleden
+ Vraagsteller: puppy's op marktplaats komen bijna altijd uit broodfok, de enkele hobbyfokker weet vaak ook niet genoeg om de pups een goede start te geven (uitzonderingen daar gelaten uiteraard). De ontwikkeling van de pup start al in de buik van de moeder, een pup uit een moeder die onder stress leeft, heeft al een hele andere start als een pup bij een goede fokker vandaan.
Die zullen afgemaakt worden, los gezet worden, in asiels gedumpt worden, of gebruikt worden voor de volgende fok. Prijsverschillen zullen voortkomen uit rasverschil of wellicht afwijkingen binnen een worp. Een pup met afwijkingen zal goedkoper zijn dan een volledig gezonde pup. Kwestie van vraag en aanbod.