Kun je cavia's en konijnen in hetzelfde hok houden?

Ik heb 1 buitenhok, vrij groot. Ik wil weten of ik daarin zowel cavia's en konijnen kan houden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7K

Antwoorden (7)

Misschien gewoon uitproberen. Volgens mij zijn cavia's en konijnen geen natuurlijke vijanden en kan het prima bij elkaar als er tenminste voldoende eten is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de dierenwinkel zitten ze ook bij elkaar in, dus dan zou ik denken dat dat geen probleem moet zijn. Daar hebben ze nog minder ruimte dan de ruimte die jij voorstelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het erom gaat hoed je huisdier te verzorgen, zou ik de gemiddelde dierenwinkel eigenlijk gebruiken als voorbeeld hoe het *niet* moet. Als ik dan weer zie dat er van die spitse doorgefokte caviaatjes in veel te kleine hokjes zitten te kniezen, breekt mijn hart en zou ik ze het liefst allemaal meenemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar ben ik het natuurlijk helemaal met je eens. Het ging mij er meer om dat die beestjes daar zo op het oog vredig in een relatief klein hokje bij elkaar kunnen zitten. Uiteraard hebben ze uiteindelijk een goed tehuis en meer ruimte nodig. Daar zijn we het wel over eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig maar! :-) Overigens zou ik wel zeggen dat gedrag van dieren in dierenwinkels geen goede indicatie is voor het gedrag dat ze in een betere omgeving zouden vertonen. Dit om een paar redenen: De dieren die in de dierenwinkel worden getoond voor verkoop zijn vaak nog erg jong. De moeder van die beestjes (die vaak vanaf het moment dat ze geslachtsrijp is permanent drachtig wordt gehouden) krijg je niet te zien. Zo'n jong schattig konijntje kan op latere leeftijd ineens behoorlijk territoriaal worden, ook tegenover dezelfde jonge cavia's waarmee het ooit in een hokje zat. In de dierenwinkel zitten dieren vaak in een heel klein hokje, en is er de hele dag drukte om ze heen. Veel dieren zitten er dan ook behoorlijk apathisch bij. Ze vertonen vaak überhaupt geen gedrag, dus ook geen territoriaal gedrag. Komen ze in een goed thuis, met voldoende ruimte, rust om ze heen en goede verzorging, dan bloeien ze op en gaan ze weer normaal gedrag vertonen. En 'normaal' kan best eens betekenen dat ze die rare andere diersoort bij nader inzien toch niet kunnen velen. Overigens bestaan er ook wel goede dierenhandels. Die zijn alleen wel een stuk zeldzamer.
Ja kan meerdere konijnen en 1 cavia best samen in een kooi doei. Meerder cavia's en konijn wordt een probleem. Konijnen zijn niet echt klitters, cavia's wel. Konijnen zoeken liever elk een eigen plekje.

Verder verschilt het eten nog al van elkaar. Geef ja alleen konijnen voer dan krijg de cavia vitamine C gebrek. Geef je alleen cavia voer dan wordt de konijn te dik. Je zal dus konijnen voer moeten geven en de cavia van tijd tot tijd wat extra moeten zien toe te stoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms gaat het goed, soms niet.
Bij ons lukte het niet. Wij kochten een cavia en een konijn met de bedoeling ze bij elkaar in één groot hok zetten. Konijn was nogal dominant en ging steeds achter de cavia aan. Niet echt uit agressie maar meer uit affectie of om te spelen. Cavia raakte helemaal de kluts kwijt. Nu zitten ze in aparte hokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoort vaak dat het kan, maar ik zou het niet doen. Het kan best dat ze niet gaan vechten (of wel, konijnen kunnen territoriaal zijn en kunnen onverwacht gemeen vechten), maar de cavia en het konijn zullen nooit echt het soort contact hebben dat de cavia als groepsdier nodig heeft. Ze spreken simpelweg niet dezelfde taal, en een sociaal dier heeft meer nodig dan alleen een ander beest dat hem niet verwondt.

Wil je een cavia, neem er dan twee of drie, en hou ze in hun eigen (ook grote) hok. Als je ze buiten houdt, let dan ook goed op dat ze een groot binnengebied hebben, én dat ze een goed leefklimaat hebben. Cavia's zijn een stuk kwetsbaarder dan konijnen. Een cavia in de zomer in de zon is een dode cavia. Een cavia op de tocht vaak ook. En als een cavia ziek wordt, moet je er meteen bij zijn, het gaat bij die beestjes namelijk heel snel. Hou daar rekening mee, dieren die buiten zitten zie je al snel minder vaak dan dieren die je binnen houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overigens hebben cavia's inderdaad ander voer nodig dan konijnen. Anders dan de meeste dieren (en net zoals mensen) kunnen cavia's niet zelf vitamine C aanmaken. Dat hebben ze iedere dag, bij iedere maaltijd nodig, anders krijgen ze de cavia-variant van scheurbuik. Ze 'af en toe wat extra toestoppen', zoals in een eerder antwoord wordt gesuggereerd, is dan ook absoluut onvoldoende!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ter aanvulling: caviavoer bevat vitamine C. Als je cavia en konijn bij elkaar zet, let dan op dat ze elkaars voer niet opeten, anders krijgt de cavia misschien te weinig vitamine C binnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt helemaal. Overigens blijft het natuurlijk (net als bij ieder huisdier) opletten welk voer je precies koopt. Ik was laatst bij de dierenwinkel, vroeg naar caviavoer, en het meisje wees naar konijnenkorrels. Kijk ik vervolgens verder, sta ik met een zak voer in mijn handen waarop staat "Speciaal voor cavia's, verrijkt met vitamine E!" Da's dus zoiets als een klok en een klepel...
een mannetje mag nooit bij een mannetje als er ook een vrouw tussen zit.
2 vrouwen kan soms wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben het meerdere keren geprobeerd (opvang) maar zijn ermee gestopt omdat het heel vaak fout gaat. De allerbelangrijkste reden om het niet te doen is dat een konijn in principe een nachtdier is en de cavia niet. De cavia komt door de nachtelijke activiteiten van het konijn niet aan rust toe en kan makkelijk ziek worden. Verder verwonden ze elkaar toch regelmatig. Cavia's zijn inderdaad supergevoelig en overleven dan niet. Kortom: het is af te raden.