Wat te doen bij een bange kitten?

Vanmorgen heeft mijn kitten perrongeluk een klap gekregen.
Terwijl ik lag te slapen bleek hij met mijn hand te spelen en op een gegeven moment schrok ik hiervan en uit reflex heb ik hem uit bed geslagen. Vanaf dat moment zit hij alleen maar in de slaapkamer onder mijn bed, achter de kast of onder de kachel. Als ik naar hem toe gaat kruipt die helemaal in elkaar en als ik hem oppakt doet ie zijn staart tussen zijn benen. Hij heeft nog niet gegeten en zelfs snoepjes waar die normaliter helemaal gek van wordt wilt die niet meer. Dit is nu sinds ongeveer 08.00 wat moet ik doen? Hem even met rust laten of iets anders? Misschien belangrijk om te weten dat hij vanaf het begin al angstig is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Laat hem vooral met rust.

Laat hem zelf bepalen hoe dichtbij jij mag komen. Laat hem zelf kiezen wanneer hij weer naar jou toekomt. Als hij in de buurt komt, beweeg dan langzaam en maak geen harde geluiden.

Ga hem bijvoorbeeld niet aaien. Dat zou voor het katje angstig kunnen zijn. Wat je kunt doen is je hand langzaam uitstrekken en kijken hoe hij reageert. Als hij aan je vingers begint te ruiken laat je hem dat even doen. Daarna kun je heel voorzichtig proberen hem over zijn wangetje te aaien, of over de bovenkant van zijn kopje. Wil hij niet, dan niet - hij komt vanzelf weer terug.

Bij mijn super-angstige katje werkte dit uitstekend. Hij was echt super bang, lag zelfs nooit ontspannen maar was altijd klaar om direct op te springen en te vluchten. Maar nu niet meer. Nu komt hij vaak naar me toe om op mijn schoot te liggen en geaaid te worden. Ik mag nu ook ruwer zijn, hij vindt dat (meestal) zelfs wel fijn.

Laat je katje dus aangeven wat gewenst is. Forceer niets. Sta open maar kom niet ongevraagd op je katje af.

Pas als hij morgen nog steeds niet wil eten, kun je naar de dierenarts gaan. Dan heeft hij misschien pijn, misschien heb je hem zo hard geslagen dat hij een gekneusde rib of een bloeduitstorting heeft. Maar voorlopig is rust de beste remedie.
Cryofiel
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de informatie dan zou ik op het moment nog geduldig blijven. Als er morgen nog geen verandering is bel ik de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ondertussen is hij gelukkig weer in de woonkamer en gaf me net als een gek kopjes
Cryofiel
5 jaar geleden
Fijn! Dan begint hij zich in ieder geval weer op z'n gemak te voelen! Blijf dit ondersteunen door uit te gaan van wat de kat aangeeft (en dus je eigen behoeften even te vergeten). Eet en drinkt hij intussen al? Dat is nog wel iets om in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hij heeft een snoepje uit de hang gegeten. (Dit doet die al vanaf het begin).en hij is naar de kattenbak geweest. Normale voeding heeft hij nog niet gegeten en qua water drinken heb ik het niet gezien. Er staan op meerdere plekken een bakje water mogelijk dat hij uit het zicht heeft gedronken.
Cryofiel
5 jaar geleden
Hoe gaat het nu met hem? Is hij intussen weer gaan eten?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat gelukkig weer goed de zelfde dag kwam die steeds vaker naar me toe en in de middag heeft hij ook weer goed gegeten en gedronken.
Cryofiel
5 jaar geleden
Da's fijn om te horen! Eind goed, al goed.
Ik zou hem in ieder geval niet te snel benaderen, hij is natuurlijk erg geschrokken en moet waarschijnlijk even bijkomen. Wat ik zou doen is zijn eten gewoon in de kamer zetten waar hij zich verstopt en hem óf even alleen laten zodat hij rustig kan eten óf heel stil en rustig bij hem in de kamer zitten zonder hem te benaderen zodat hij in ieder geval weet dat je hem geen kwaad wil doen en zo ook gelijk een beetje aan je went, misschien komt hij dan op een gegeven moment zijn eten wel halen. Ik hoop in ieder geval dat hij wat minder angstig wordt, hij moet denk ik nog even wennen en leren dat je het alleen maar goed met hem voor hebt :) en dat het een ongelukje was..
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Precies ondertussen is hij gelukkig weer in de woonkamer en gaf me net als een gek kopjes.
Ai en Au, ja dat was natuurlijk niet de bedoeling!
Het is echter wel een gevolg van een verkeerd uitgangspunt. Aaien doe je met je hand(en) en spelen ...NIET...!
Spelen doe je met een veer of een hengel met een veertje of een propje papier of een alu papiertje, met alles BEHALVE je handen!
Vanaf nu je daaraan houden weerhoudt katje er later van om weer met je hand te spelen. Dat so-wie-so, maar wel consequent blijven hoor @JRM1993.

Nu natuurlijk katje met rust laten, met zachte stem praten geen onverhoedse snelle bewegingen maken en zeker niet op jacht om katje onder het bed uit halen. Nee, wat je wel goed in de gaten moet houden -vandaag- is dat katje wel moet eten! Leg afgepaste hoeveelheid in eetbak en houdt bij OF en hoeveel er gegeten wordt. Anders vandaag nog dierenarts bellen!! Kittens eten normaal gesproken de hele dag kleine beetjes maar wel zoveel als zij willen.
Hoe oud is katje? Die angst vanaf het begin, kan komen door een te vroege scheiding van moeder en nestgenootjes. Beste is minimaal 12-15 weken en nog beter is tot 17 weken bij mams in het nest blijven.

Wat ook kan helpen is een tweede kitten nemen, broertje / zusje uit het zelfde nest. Kunnen elkaar gezelschap houden en spelen en vervelen zich minder snel zodat je huis niet 'afgebroken' wordt!

Voorzichtig met jonge dieren, zware mannenstemmen werken soms afschrikwekkend, te ruw spel is niet slim - dit soort dingen wanneer nagels intrekken - leert katje van nestgenootjes en moeder. Vandaar niet te jong in huis nemen.

Succes JRM1993!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het katje was 7,5 toen hij het nest verliet. Ik weet dat dit te vroeg is echter was er geen andere keus. De moeder was ongewenst zwanger en diegene van wie ik hem overgenomen hebt kon er niet voor blijven zorgen vanwege privé omstandigheden. Ik vond het zielig dat die ergens (bijvoorbeeld in t asiel) geplaatst werd en wou dit voorkomen door hem zelf in huis te nemen. Normaliter speelt hij niet met mijn handen en laat dit ook niet toe in het begin overigs wel maar aangezien hij steeds ruwer werd ben ik daar vrij snel mee gekapt. Op een gegeven moment klemde hij zich met zijn nagels om mijn arm heen om er vervolgens in te bijten. Het katje is nu bijna vijf maanden. Gelukkig is hij ondertussen om aandacht komen vragen,naar de kattenbak geweest en heeft een snoepje uit mijn handen gegeten. Normaal eten of drinken heeft ie nog niet gedaan. Een tweede wou ik erbij nemen echter werd dit afgeraden omdat dit meestal niet goed gaat maar uit jou informatie begrijp ik dat het beter kan zijn?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het afleren van het spelen met nagels heb ik voor de grootste gedeelte afgeleerd door een klein tikje met de vinger op het voetje of op het neusje te geven. Ik weet niet of het de juiste manier is maar het is niet hard en hij rent er niet voor weg en het heeft geholpen. Wat denk jij hierover?