heeft mijn kitten nies ziekte of iets anders?

We hebben sinds een dikke week een nieuwe kitten in huis genomen.
Ze is al een hele week erg speels! En is niet rustig te krijgen. Vanmiddag heb ik ook nog met haar gespeeld en was er niets aan de hand. Niet niezen ofzo.

Vanavond toen ik terug kwam van mijn werk zat ze er erg zielig en verdrietig bij. Een loopneusje en vaak niezen en tranende oogjes. Ze had ook totaal geen zin om te spelen en kwam niet op je af zoals ze dat normaal doet.....

Het is zo vreemd dat het zo plots is!
Wat kan dit zijn?
Komt de niesziekte zo plots?
Of kan ze een stofje in haar neus hebben wat er niet uit kan?

Ik maak me erge zorgen! We zijn voor haar onze andere jonge kat verloren aan hartfalen dus ik ben nu extra voorzichtig.

We hebben maandag een afspraak staan bij de dierenarts in de na middag
of is het beter naar de weekend dierenarts te gaan??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Bij een kitten nooit afwachten maar meteen bellen. Zeker als het diertje niet meer eet of drinkt is het alarmfase 1. Hopelijk heb je een kitten van minstens 12 weken in huis gehaald, of liever nog 15. Dat heb je tenminste een enigszins weerbaar diertje. Ook door de stress van het veel te vroeg uit het nest gerukt worden zijn kittens vatbaarder voor een virus zoals niesziekte.Beterschap voor je kleintje!

Antwoorden (1)

Het kan, maar eerst zou ik de weekendarts bellen en vertellen hoe en wat.
Wat het precies is weet ik niet, dat er iets is lijkt duidelijk. Het gedrag is afwijkend genoeg, dus tijd om in actie te komen.

Bel de dierenarts van dienst vertel alles, eerst even een lijstje maken is soms wel handig. Eet- en drinkgedrag, plast ze genoeg. Verandering van speels 's middags in lethargisch gedrag 's avonds.

Nu (of zondagmorgen, straks) zou ik de weekend dierenarts bellen en alles vertellen. Met het risico dat je een dure rekening kan krijgen. Dat er iets kleins aan de hand is.
Eet het kitten? moet elke dag eten. Kan niet vasten wordt het ziek en is het niet meer te redden.
Kan je een plasje opvangen. drinkt poesje genoeg? bel maar eerder als je denkt dit gaat wellicht verkeerd.

Mijn advies voor de toekomst is voordat je een nieuw dier in huis haalt het zelf naar je eigen dierenarts brengt op afspraak en laat controleren. Je kunt niet alles voor zijn, maar vaak krijg je te jonge kittens mee van mensen die niet (willen) weten dat een kitten tot 12-15 weken en nog liever tot 17 weken bij moeders en nestgenootjes moet blijven om meerdere redenen. tot die leeftijd leren kittens van de moeder en broertjes/ zusjes hoe zich te gedragen. Bv zoals wanneer je je nagels moet intrekken en ook wanneer niet. Ook kan het kitten een niet zichtbare ziekte hebben, die zich pas later openbaart. Er wordt wel eens een pilletje gegeven / kuurtje om een dier levendig gehouden.
Succes en sterkte, @Mariëlla96 !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor alle info!
Toen we haar kregen heb ik meteen mijn eigen DA gebeld voor een gezondheids Check.
Maar zei gaven aan dat ze beter eerst een weekje aan ons kon wennen, dus dit advies ook van harte genomen. Gisteren avond / vanacht was ze erg lusteloos en je merkte dat ze veel last had van niezen, lopende oogjes etc. Ik had de gedachten deze ochtend te bellen. Vanacht een aantal keren bij haar gekeken.
Alleen ik merkte dat het deze ochtend een stuk beter gaat... Ze niest nog wel (overigens wel minder vaak) ,(haalt soms ook neusje op) maar geen lopende oogjes meer. Ze is oppeens weer heel levendig! Wil spelen en bijt zoals gewoonlijk overal in. Ze heeft net ook flink veel gegeten en gedronken en is op de kattenbak geweest. Kan ik het beter toch even aankijken? Of toch beter gaan?
Morgen om 16:45 staat er een afspraak op met eigen DA...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En ze likt nog wel aan neusje voeg ik er even aan toe.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan! Gaat al beter begrijp ik. Tja, ik zou toch wel naar de dierenarts gaan, om zeker te zijn. Het is geen geld weggooien, het is meer op veilig spelen. Als er iets is dan zou ik het zeker laten nakijken!
Laat je nog even iets weten?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben met haar langs de dierenarts geweest:-) ze hebben haar helemaal nagekeken en onderzocht. Ze is kern gezond! En waarschijnlijk zat er een pluisje of iets in haar neusje gaf DA aan. Aangezien het een kitten is kunnen ze nog geen kracht zetten en gaan ze niezen waardoor ze ook waarschijnlijk betraand oogje heeft gehad.
We hebben haar ook nu niet meer horen niezen. Dus hopelijk blijft ze heel lang gezond!!!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fijn Mariëlla, bedankt voor de update!
Gerust gesteld en weer iets wijzer :)