Kunnen honden last hebben van pleinvrees?

De hond van mijn opa wilt niet uitgelaten worden. Zodra ze de tuin verlaten wringt ze (de hond) zich los uit de riem en rent ze naar huis. Ook in kamers in het huis durft ze niet. De tuin is wel vrij groot en achter de tuin is er een omheind stuk bos waar ze naartoe kan gaan , daar doet ze haar behoeften ook. Verder is de hond heel sociaal.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Rieneke1
5 jaar geleden
Wat is de achtergrond van de hond?

Antwoorden (2)

Honden kunnen slechte ervaringen hebben. Zo'n ervaring wordt opgeslagen en bij gelijke omstandigheden kan het zijn dat er een onderbewuste link wordt gelegd en er onberedeneerde angst opduikt. Geen pleinvrees dus, maar een koppeling met oude ervaring.
De kunst is nu om te ontdekken waar de hond de eerste keer van geschrokken zou kunnen zijn. Die angst valt te overwinnen met geduld en heel veel begrip. Vooral niet dwingend optreden.
Als de eigenaar er geen been in ziet, haal je er een gedragstherapeut bij, maar wel een gecertificeerde. Geen beunhaas. Dan heb je kans dat het te genezen is. Succes!
Ivana
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Wat ik de DogWhisperer (programma op Discoverychannel) altijd zie beweren is dat honden 'in het nu leven.'
Ze pikken (onbewuste) signalen op van de eigenaar en reageren daar op. Volgens die gedachte is er dus geen pleinvrees, maar moet de eigenaar een andere, zelfverzekerde houding aannemen. Maar ja.... het is slechts een filosofie. Niet iedereen is het met hem eens. Al moet ik zeggen: in de uitzendingen krijgt 'ie het wél voormekaar !
Ivana
5 jaar geleden
Ik heb al 22 jaar honden, Weet dat honden herinneringen hebben. Dat kan ik met meerdere voorbeelden illustreren. Bovendien ben ik hondentrainer en, ondanks dat ik bewondering heb voor de dogwhisperer, zou ik graag over een aantal zaken met hem in discussie gaan. :)
Honden kunnen in principe overal wel een vrees voor opdoen. Echter veel van de "irrationele" angsten zijn geen fobieën zoals wij mensen ze kennen. Honden hebben namelijk een reden dat zij een angst hebben. Vaak wordt de angst erger als deze door mensen ook nog eens "bevestigd" wordt. Dit gaat vaak zonder dat de eigenaar het in de gaten heeft dat hij/zij de angstgedragingen van een hond versterkt.
We kennen allemaal wel het verhaal dat je een pup nooit moet optillen als deze angstig wordt van een wat overenergieke benadering van een andere hond. Helaas zijn wij mensen niet van steen en wijzelf vinden het wel prettig als we op zijn minst even de bevestiging krijgen, door middel van een knuffel en wat opbeurende woorden, dat alles wel weer goed komt. Honden, daarintegen, kunnen juist dan gesterkt worden in hun angst. De knuffel die een hond ter "bemoediging" krijgt verteld een hond juist dat hij/zij reden heeft om bang te zijn. En het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat dit misschien, onbewust dat wel, ook in uw beschreven situatie geschied is.
Met angst is het zowiezo handig en het beste om een gedragskundige in te schakelen. Deze kan de situatie komen bekijken en aan de hand van observaties bij u thuis ook veel beter vaststellen wat de angst veroorzaakt heeft en daarop dus een adequate behandeling op af stemmen.