Vertonen mijn konijnen normaal gedrag?

Ik heb twee vrouwelijke konijnen. Toen we ze aan het begin bij elkaar zetten renden de een constant achter de andere aan om haar vervolgens in een hoekje te krijgen en op haar te gaan rijden.

Wij hebben hierdoor de ren gesplitst en er een extra hok bij gezet zodat ze beide hun eigen stukje hebben.

We deden eerst regelmatig de hokken open om ze door de tuin te laten lopen, dit ging samen dus niet goed, dus deden we het appart.

Na een tijdje hebben we het toch samen geprobeerd en dit ging goed. Ze lagen regelmatig samen naast elkaar.

Nu liet ik ze zoals bijna iedere dag weer samen buiten en opeens begon hetzelfde konijn weer achter de andere aan te rennen en op haar te rijden.

Is dit normaal? Moet ik ze apart houden of gewoon laten gaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Zowel mannetjes als vrouwtjes rijden op elkaar, om de rangorde te bepalen. Als de rangorde eenmaal vastgesteld is, zal het rijden verminderen en ten slotte helemaal stoppen.
fremar
6 jaar geleden
Goed dat je ze samen wilt houden, konijnen zijn groepsdieren! Het rijden op elkaar is inderdaad dominantie gedrag, maar pas op! Twee voedsters (vrouwtjes) gaat vaak, vroeger of later, fout. Ideaal is om een voedster te koppelen aan een gecastreerde ram (mannetje), dit geeft de grootste kans van slagen.