Waarom vertoont mijn hond rijgedrag als ik mijn man een kus geef?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hij is waarschijnlijk jaloers.

Antwoorden (1)

Rijgedrag heeft meestal niet temaken met paring en zelden met dominantie. Het is meestal een uiting van stress. Als de hond zich ergens over opwindt positief of negatief kunnen stress niveaus zo oplopen dat de hersenen er even geen raad meer mee weten. Dan gaan honden oversprong gedrag vertonen. De ene gaat plotseling zichzelf likken een andere gaat "graven" en weer een andere gaat "rijden".
Als je voorkomen wil dat je hond het weer doet kun je het beste de hond naar zijn plaats sturen met het commando blijf. Houd hem in de gaten en probeer zijn euvele plannetjes te voorkomen. Beloon hem wel als hij op zijn plaats gebleven is. Oefen eerst korte perioden en maak die steeds langer.