Waarom maakt mijn kat er een waterballet van?

Mijn nieuwe (volwassen) kat gooit met zijn poot het water uit zijn waterbakje op de grond en likt het dan van de vloer. Hij maakt er echt een waterballet van. Waarom doet hij dat? (Het maakt niet uit of het een groot of een klein bakje is, hij drink het niet uit het bakje zelf).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee van mijn katten doen ook zoiets.
Ze drinken niet uit het bakje, maar van hun pootje, waarmee ze het water als het ware "oplepelen".
Heel apart.
Soms gooien ze daarbij hun bakje om.
Toevallig zijn dit allebei zwart-wit katten.
Jouwe ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij is zwart met een wit befje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, we zijn iets op het spoor..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn katten doen dit ook niet op te spelen, trouwens.
Het is voor hen de manier om te drinken.
Soms denk ik dat het misschien iets met hun zicht te maken heeft, dat ze niet zien of er wel water in de bak zit en dat ze het daarom aftasten met hun pootjes.
Één van de katten trekt soms ook het bakje naar zich toe, wat dan omvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen lepelt de mijne het water niet alleen van zijn pootje, maar zwiept het water echt op de vloer. Echt een waterballet dus. dit heb ik nog nooit met één van mijn katten meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan nog zou het een manier kunnen zijn om uit te vinden of er water in het bakje zit... Had of heb je andere zwart-witte katten?
Want ik hoor van andere mensen met zwart-witte katten dat zij dit ook doen...
Heel apart!
Rieneke1
13 jaar geleden
kan het zijn dat de snorharen de rand van het bakje raken?
of heb je ook geexperimenteerd met een zodanig groot bakje dat dit het geval niet kan zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een grijze kat, die precies hetzelfde doet. Dus het is in ieder geval niet alleen voorbehouden aan zwart (/witte) katten. Die gooit zelfs zijn voer in het waterbakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Novembergray: Nee, ik heb geen andere zwart witte katten. Ik heb katten in alle kleuren gehad, maar nog nooit eentje die dit deed. Rieneke: ik ga het eens proberen met eene hele grote bak, wie weet heb je gelijk.

Antwoorden (5)

Katten vinden het helemaal geweldig om met water te spelen!
En zo maken ze er gelijk een leuk spelletje van;-)
Zo vinden het spetteren van water spannend...
Soms zijn het net mensen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dank aan rieneke.

Simpelweg omdat hij het leuk vindt, wel meer katten spelen graag met water.
Een kennis van me gebruikt nu een zware braadpan als waterbak, daar is het nu over met de pret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat deed dit ook,ik heb een bakje laten maken met een foto van hem op de bodem van z'n drinkbak en vanaf die tijd gaat het goed!Ik weet de poes z'n gedachtengang natuurlijk niet,maar ik vul dit voor hem in,oei een rivaal ik ga snel slobberen. (DENK IK).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gelezen theorie op het internet is, dat katten van stromend water houden. (ze drinken ook vaak uit lopende kranen) Door het water in beweging te zetten, lijkt het net of het stroomt.
FILMPJE:
13 jaar geleden
ik heb dus ook zo'n kater heb dat opgelost met waterfles wat je ook bij konijnen gebruikt en dat werkt uitstekend als ze het eenmaal doorhebben