Mijn aquarium blijft niet schoon, werkt mijn filter dan wel goed of doe ik iets fout?

Ik heb een filter gekocht en in mijn 20 liter bak gezet,
maar ik merk dat mijn water niet zo schoon blijft als ik had gehoopt.
Zodra ik een waterwissel doe, zie ik allerlei stukjes planten en half vergane stront naar boven komen. Hoe weet ik of mijn filter wel echt werkt? Het water blijft voor de rest wel goed van kleur, soms wordt het een beetje groen....
Of moet ik die plantenresten op een andere manier verwijderen, en zo ja, hoe?
ik heb een fan filter mikro plus.
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
bamibal
6 jaar geleden
Een 20 liter bak is erg klein. Je kunt het nauwelijks een aquarium noemen. De kans is dus groot dat je bak overbevolkt is. Wat leeft er allemaal in je bak? Veel bevolking is ook veel bevuiling. Verder kun je vuil dat op de bodem ligt afzuigen met een slang of een speciale afzuiger.
bamibal
6 jaar geleden
Ook moet je het sponsje in je filter af en toe uitspoelen. Maar ik neem aan dat je dat al wist :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
twee goudvissen... i know, die hebben 50 liter t stuk nodig, maar ik heb geen ruimte/geld voor een grotere bak, misschien later :) Dus door een soort stofzuigertje kan ik het vuil weghalen?

Antwoorden (3)

het filter werkt gewoon, dit is normaal. gebeurd mij ook altijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de bodem van het aquarium moet ook regelmatig schoongemaakt worden. Dat is het gene wat je boven ziet drijven, daar hebben ze een speciale afzuiger voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als dat gebeurt, heb je gewoon geen evenwicht in je bak. Meeste organisch afval word afgebroken door bacterien in de bodem en in je filter. Dus of het filter is te klein, of er zitten teveel vissen in.