Kan je een kat meeverhuizen van een tuin in het platteland naar een balkon in de stad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Alles kan. If beest gelukkig wordt?
Ivana
6 jaar geleden
Kan heel lastig worden als het beest altijd zo naar buiten kon. Heb de ervaring dat het veel speelgoed verschaffen en er veel mee spelen toch niet de vervanging biedt. Misschien als het een heel oude kat is die meer rust zoekt, dat het dan wel lukt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet dat het niet alleen heel moeilijk is maar ook vaak onmogelijk. Zelf heb ik andersom de ervaring binnenkat verhuist naar beneden: prima gelukt. Anderen vertellen mij over dit probleem. Nieuwe buurvrouw had tijdelijk elders gewoond voor de verhuizing en haar katten daar natuurlijk buiten gelaten... als dat kan en het dier wil, waarom niet, zal je denken.
Echter zij verhuisde naar 1e verdieping en werd knettergek van de kater die elke dag te keer ging en zij kon er niet van slapen. Oplossing: kater buiten laten en een nieuw probleem creëren want hoe als je werkt krijg je nog een buitenkat zonder eigen kattenluik-deur??
Precies, uiteindelijk is de kat naar anderen gegaan met een tuin en dat was dat. Is ook logisch, natuurlijk het kan wel een keertje lukken, maar als het dier altijd iedere dag of zelfstandig (kattenluik) of iedere dag door een door mens geopende deur naar buiten kan, lijkt het toch moeilijker te worden. Sterkte en niet geschoten is altijd mis, maar vergeet niet dat het soms gewoon niet lukt.

Het beste antwoord

Heb je een echte buitenkat dan is het verre van ideaal om hem/haar naar binnen te moeten verhuizen. Vooral in het begin zal je er gek van worden....de hele dag mauwen voor de deur omdat hij/zij naar buiten wil!
Je zal erg alert moeten zijn zodat hij/ zij de kans niet waarneemt om de deur uit te vliegen als die toevallig opengaat. Als hij eenmaal weg is, is het erg lastig om het dier weer te pakken te krijgen, vooral als hij al gestrest is.

Een kat hecht aan zijn huis en omgeving en zal dus proberen weer hiernaar terug te lopen. Is je nieuwe woning dus niet zover van jouw oude verwijderd,dan heb je grote kans dat je het dier weer hier in de buurt terug zult vinden, mocht hij ontsnapt zijn. Zorg er in elk geval voor dat hij gechipt is, voor het geval dat..

Toch zal het dier eraan moeten wennen, een kind verhuist ook niet graag en toch zal het moeten. Gek dat we het voor een dier dan zielig vinden, vind je ook niet?
Je kunt het de kat een beetje makkelijker maken door het dier bezigheden te geven zodat het zich niet verveelt. Verstop droge brokjes in huis bijv. of gooi ze door de kamer zodat hij erop kan jagen. Geef hem hoge krabpalen of klimgoed zodat hij kan klimmen en hoge uitkijkplekken heeft. De overgang van binnenkat naar buitenkat is meestal geen probleem als dit geleidelijk wordt gedaan.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké dankjewel
Rieneke1
6 jaar geleden
Toch zal het dier hier aan moeten wennen? Dan heb ik toch vervelend nieuws: sommige katten gaan er niet aan wennen, wat je ook doet om ze goede alternatieven te bieden. Soms zit er helaas echt niets anders op dan de kat te herplaatsen zodat hij buiten kan wanneer hij wil.

Andere antwoorden (2)

Zie het antwoord van amc. Wat eventueel ook nog een optie is: je kat aan een tuigje en zo een aantal weken samen de buurt verkennen. Ook zijn er genoeg middeltjes waardoor katten niet zoveel stress ervaren, zowel van het verhuizen met een hele andere verdeling in huis en het niet naar buiten kunnen. De meest bekende is Feliway. Dit is verkrijgbaar in spray of flacon die je in het stopcontact kan doen. Feliway bevat feromonen, hetzelfde stofje als wat de moederpoes meegeeft bij de geboorte. Hier worden de meeste katten over het algemeen wel rustiger van. Mocht je meerdere katten in huis hebben is er ook de Feliway Friends. Zeker de moeite waard!

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de kat erg vaak tot altijd buiten zat zal dat moeilijk gaan, maar als de kat gewent is om binnen te slapen en eten en zo, kan het lukken.Denk wel aan de wenperiode anders is er kans dat de kat terug zal lopen naar haar oude huis, het is slimmer om haar dan ook niet op het balkon telaten want dan kan het gebeuren dat ze ontsnapt en terug naar haar oude huis loopt, als ze ontsnapt dan weet je waar je eerst moet kijken.