mijn hond schrokt steeds erger wat te doen?

Onze lab/golden retriever is nu 12,5 jaar oud.
De laatste tijd heeft meneer z'n haast om zijn bakken leeg te krijgen echt niet normaal meer.

We hebben z"n speciale bak ook dat heeft meneer al door, zelf het vasthouden en omhoog halen hebben we maanden geprobeerd, het helpt allemaal niet.
als ik het eten wegzet blijft hij onrustig door het huis lopen en aandacht trekken tot wij het eten neer zetten.
zo is het echt niet leuk meer voor hem en ons.

Wie heeft DE tip?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Antoni
6 jaar geleden
Is er een aandoening bij honden die aanzet tot (meer honger en) meer eten? Ik weet het niet. Mogelijk heeft de hond zo'n aandoening. Misschien kan de huisarts hierover informatie geven.
Antoni
6 jaar geleden
Niet de huisarts, maar de dierenarts natuurlijk.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Zoals Rieneke al opmerkte, schildklierproblemen kan, gaat meestal wel samen met huidproblemen, sloomheid. Dus inderdaad goed advies dierenarts.
Ivana
6 jaar geleden
Labradors zijn vaak schrokkers, maar als hij het de laatste tijd pas doet en dan op deze leeftijd. ?? Ik zou even naar de dierenarts gaan. Hij kan ook iets mankeren, of dement aan geworden zijn
Rieneke1
6 jaar geleden
@jodyenboyke veel meer eten en schrokken komt bij katten door een overactieve schildklier, en dan zijn ze juist niet sloom, integendeel?

Antwoorden (2)

Een typisch labrador trekje hé, maar er is wel wat aan te doen. Je zou ze eten kunnen aanbieden in Hersenwerkjes, dan moet hij nadenken en moeite doen om zijn eten te zoeken. Ik heb voor een paar euro een snuffelmat gemaakt bijv. een kong waar je zijn voer in doet samen met wat smeerworst/kaas/hondenpate/pindakaas en hij is wel even zoet. Zoekspelletjes met voertjes door het huis is ook leuk en daardoor leert hij rustig te eten. Flessenspel is hier ook geschikt voor. Kijk maar eens bij de pagina's Hersenwerk voor Honden of Spelideeën voor honden voor inspiratie. Een workshop door een deskundige op dit gebied is leuk en leerzaam. Maar gewoon zijn brokken door de kamer of nog beter buiten in het gras strooien zou al verschil maken.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Bij een oudere kat zou ik denken aan de schildklier en naar de dierenarts verwijzen. Kan er bij honden geen medische conditie achter zitten? Ook omdat het een vrij plotseling optredend probleem is? Bij katten is een plotselinge gedragsverandering sowieso reden voor een dierenartsbezoek.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Inderdaad kan een hond het ook aan zijn schildklier krijgen, dus bezoekje dierenarts is niet zo gek.
Een snack- of snoepjes bal. Daardoor moet een hond moeite doen en komen de brokjes maar langzaam beschikbaar.

Zie link voor voorbeeld