Mijn kat niest soms. Nu ongeveer een week. Is dit verontrustend ?

Ook traant er één oogje soms. Maar voor de rest doet ze normaal. Eten , drinken, geen koorts, stoelgang ok.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Niezen en een tranend oogje kan wijzen op niesziekte. Ik weet niet of je kat op schema ligt qua vaccinatie, maar voor niesziekte wordt een jaarlijkse vaccinatie aangeraden (en voor kattenziekte een drie-jaarlijkse).
Die vaccinatie is in zekere zin te vergelijken met een griepprik voor mensen: je kan nog wel ziek worden, maar het verloop is milder.
Voor nu is het even afwachten, want het betreft een virus wat je katje zelf moet overwinnen. Zolang de neus- en ooguitvloeiïng kleurloos is, en je katje tierig is en goed eet, is er geen reden tot zorg.
Hou het beestje wel in de gaten, want er kan een bacteriële infectie bijkomen: de uitscheiding uit neus en ogen wordt dat eerder geelgroen snot ipv heldere vloeistof. In dat geval moet je rap naar de dierenarts voor een AB kuurtje. Beterschap voor je katje!
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor de raadgeving. In feite is er zo te zien niets uit de neus. Alleen uit één oogje.