Waar moet je bij een klein hondje altijd opletten?

bijv. bij het uitlaten, bij het water, bij de dierenarts.......
ik heb altijd groten honden gehad, dus ik ben gewoon nieuwsgierig of dat heeel anders is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

opletten waar 'ie loopt.
Je wil hem/haar niet over 't hoofd zien ;)

Maar serieus nu:
Wat je het beste kunt doen is gewoon het ras opzoeken op google en daar zoveel mogelijk informatie over vinden.

Ga ook eens langs de Dierenarts en vraag hem of hij nog advies voor jou heeft. En of dit ras veel voorkomende ziektes heeft. En waar je verder op moet letten.

Daarnaast kun je ook op (zat!) forums mede eigenaren van dit ras opzoeken en hun vragen stellen.
-------------------------------------------

Want elk klein hondje mag dan wel klein zijn, maar elk ras is weer anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en verder raad ik je niet aan om het volgende te doen :
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat anders is bij het formaat van grote/kleine honden is de verpakking : een kleine hond moet precies zo opgevoed worden als een grote, (vind ik).
Tenminste : ik ben niet zo gecharmeerd van Jack Russels, die tandenblikkerend aan het einde van hun lijn staan te grijnzen naar andere honden, omdat 'het maar zo'n klein hondje is', wat dus van alles 'moet mogen' omdat het maar zo'n klein hondje is...
Natuurlijk hoef je geen 2 uur naar het bos/strand met een kleinere hond : ze zetten 'tig' keer meer stapjes, uiteindelijk. En je kunt ze wat gemakkelijker overal mee naar toe nemen : op visite, uit eten, in het OV, enz. Bij een groot ras komt er altijd een 'heleboel hond' binnen, terwijl zo'n hummeltje minder ontzag inboesemt.
In huis merk je waarschijnlijk méér verschil : grote rassen liggen vaak uitgevloerd in de weg te liggen, terwijl kleine honden je vaak door het hele huis op de voet volgen, en soms erg 'aanwezig' kunnen zijn.

Maar verder wordt het net zo 'anders', als jij het zelf maakt : aan jou de heerlijke taak van de hond 'jouw' hond te maken!!!
Veel plezier !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op met warm weer en het uitlaten van de hond. Omdat hij zo klein is loopt hij korter op de grond dus de hitte is veel erger. Beter op een warme dag overdag de hond naar de boom tillen en zijn behoefte laten doen en dan 's avonds een grotere wandeling als het wat afgekoeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opletten, dat je er niet op trapt, dat ie niet tussen de deur zit, als je de deur dicht doet.
Geen trappen laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet optillen, daar krijgen ze hoogmoedswaanzin van. Een kleine hond is net zoveel hond als een grote. Je moet ze ook zo behandelen. De meeste kleine honden zijn grandioos over het paard getild.
Ivana
13 jaar geleden
dat je er niet op gaat staan???
nee, alle honden zijn qua verzorging gelijk zeg maar, alleen een kleine heeft minder voer, water nodig, maar net zoveel liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben persoonlijk van mening dat een hond een hond is, hoe groot of klein de verpakking ook is, de benadering blijft hetzelfde. Ieder ras heeft weer zijn/haar specifieke eigenschappen. Informeer jezelf hierover via bijv. internet of de rasvereniging en de dierenarts. Elke hond en elk karakter is weer anders, dat heeft weinig te maken met hoe groot/klein de hond is.

Het enige echte verschil is natuurlijk dat een kleine hond minder kost, een kleine hond eet minder, heeft minder injectievloeistof nodig, minder narcose mocht hij/zij geopereerd moeten worden, etc. Dus dat zijn voordelen. Voor de rest moet je je niet laten misleiden door de "verpakking".

Ik heb zelf drie kleine honden en behandel ze net zo als ik een grote hond zou behandelen wat gedrag betreft. Til ze niet op, dat advies kreeg je al, maar onderstreep ik, het is nergens voor nodig.

Kleine honden, vooral terriër achtige honden, zijn trouwens vaak heel goed in behendigheidssporten en bijvoorbeeld fly ball. Een leuke bezigheid voor baas en hond. Kleine honden zijn, vooral bij fly ball, erg geliefd, omdat ze over minder hoge hekken mogen springen. Dat is een voordeel voor het hele team!

Nog een positief verschil is, dat kleine(re) honden in het algemeen ouder worden dan grotere. Dit is natuurlijk niet altijd zo. Maar er zijn veel kleine honden die met gemak 15 tot 16 jaar en soms zelfs nog ouder worden. Ik heb zelf een kruising poedel x teckel gehad die 18 jaar is geworden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandel hem/haar als hond.
Het is een dier en blijft een dier.
Jij bent zijn baas maar nooit zijn/haar papa of mama.
Leer hem/haar bovenal zijn plaats te weten.
Als je op zijn poot of staart stapt en hij jankt ga hem dan niet aaien maar zeg dat hij dom is en maar uit de weg moet gaan, anders gaat het een tutje worden die al jankt als je eraan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een klein hondje(type Yorkie) en behandel haar niet anders als mijn vorige hond, een amerikaanse bulldog.

Op het uitlaatveld hier merk ik dat andere mensen er meer mee bezig zijn dat ze klein is. Als een grote hond iets te hardhandig is naar haar toe en ze jankt en piept roept iedereen gelijk...aaach die kleine Bibi, en wordt ik vreemd aangekeken als ik haar niet oppak. Tuurlijk pak ik haar wel is op, maar dat is dan meer om te knuffelen, en niet omdat ze onder de voet wordt gelopen of zo. Ik vind dat ze moet leren van zich af te bijten als andere honden te wild zijn, als ik haar steeds optil dan wordt het helemaal zo'n angstig en neurotisch hondje wat helemaal niet meer wil lopen.