Waarom eet mijn kat niet?

Hallo, sinds woensdag 20-12-2017 heb ik een nieuwe kat van 2 jaar. Bij haar oude baasjes at ze alleen brokken en natvoer van Royal Canin. Deze heb ik meegekregen, maar tot heden toe heeft ze nog niks gegeten. Geen brokken maar ook geen natvoer. Is dit normaal omdat ze moet wennen of kan het zijn dat ze het niet meer lekker vind. Toen ze eraan rook leek het wel alsof ze "kokhalste". Wat kan ik het beste doen zodat ze wel wat eet/drinkt, ze heeft nu al 2 dagen niks gegeten en ik maak me zorgen uiteraard.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet afwachten, ga naar de dierenarts vandaag nog!

Antwoorden (3)

Ik heb ook eens een kat van een vorig baasje overgenomen. Bijna een week lang heeft ze niets gegeten en alleen maar achter een kast gezeten, kon haar ook niet benaderen. Ik stond op het punt om de vorige eigenaar te bellen dat hij de kat maar weer moest ophalen, toen dit opeens voorbij was en ze normaal at, zich liet aaien etc. Ik zou het dus nog even aankijken, kan inderdaad best een kwestie van gewenning zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze laat zich wel aaien en komt bij ons op de bank liggen. Als we er zijn lijkt het alsof ze gewend is. Alleen als we thuiskomen moeten we wel even laten zien dat wij het zijn.
Het kan zijn dat een kat moet wennen, en daarom in een hoekje verstopt blijft zitten en niet lijkt te eten. Vaak komt zo'n kat 's nachts wel te voorschijn om te eten, zeker als het het oude vertrouwde voer is.
Ik begrijp echter dat deze kat niet zit te huiveren achter de bank, maar zich al redelijk ontspannen opstelt, en niets eet, en kokhalsneigingen lijkt te hebben bij het aanbieden van eten.
Ik zou hier zeker niet langer mee wachten, maar per direct met de kat naar de dierenarts gaan. Katten mogen namelijk niet vasten: bij mollige katten kan ruim een dag vasten al uitlopen op fatale leververvetting.
Er is dus geen sprake van dat je dit nog aan moet kijken: meteen naar de dierenarts met deze kat. Succes!
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inmiddels heeft ze wel een paar brokjes gegeten en ik heb wat verse tonijn gehaald bij de visboer. Dit heeft ze ook een beetje gegeten... Nog steeds reden om naar de dierenarts te gaan?!
Rieneke1
6 jaar geleden
Een paar brokjes is beter dan niets, maar ik zou de kat goed observeren. Hoe is haar gedrag verder: drinkt ze goed, is ze levendig en bij de les? Ze geeft niet over, en zit ook niet op de bak te persen zonder resultaat? De paar brokjes die ze eet, eet ze die zonder twijfelen en zonder moeite, dus zonder dat ze tijdens het eten terug lijkt te schrikken? Ze maakt geen knarsend geluid bij het eten? Als dit gedrag allemaal klopt, en als de paar brokjes snel gaan verbeteren naar normaal eten: prima. Anders toch naar de dierenarts, kerst of geen kerst. Succes en laat je nog even weten hoe het gaat?
Waarom probeer je hem niet eens uit te lokken met een (echte) veer of ander speeltje bijv een laserlampje. Hij is nu misschien te gespannen om te eten. Het is een jonge kat en heeft zoiezo veel energie wat eruit moet