Levend kattengras, moet je daar nog iets mee doen voor je het aan de kat geeft?

Afgelopen zondag heb ik een potje levend kattengras gekocht bij de Eurofleur.

Ik heb dat bakje op de grond gezet. Maar mijn katten doen er niets mee. Negeren het gewoon. Maar laat ik de katten los in de tuin staan ze wel aan mijn planten te knagen...

En andere vraag. Hoe hard groeit dat spul normaal? Ik sta er verbaasd van. Want het wordt per dag gemiddeld 1 tot 2 cm hoger. (Heb er een meetlint bij gehouden)

6 jaar geleden
15.5K
Rieneke1
6 jaar geleden
Is vervelend scherp spul, en bovendien verlept als je het een week of zo hebt staan. Neem liever een flinke pot met potgrond en zaai gazonzaad. Op een warme plek laten kiemen, en eenmaal gekiemd licht zetten. Af en toe wat bijzaaien en je kan voorlopig vooruit.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Het staat nu bijna een week en ziet er nog vers uit. Ik heb van die dunne zachte sprietjes.
Cryofiel
6 jaar geleden
Verlept het? Ons vorige potje kattengras heeft het zo'n twee maanden uitgehouden, misschien zelfs wat meer. Je moet de watervoorraad in het onderste deel natuurlijk wel op peil houden.
Rieneke1
6 jaar geleden
Het zal wellicht schelen: ik ken het kattengras wat in een kunststof bakje op een soort substraat wordt gekweekt. Voor je het weet is dit geel en verlept.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn kat heeft ook geen enkele belangstelling voor het bakje kattengras van de dierenwinkel. Het bleef wel een paar weken mooi groen en groeide als kool. Iemand met katten zei tegen mij dat ik dat gras kort moest knippen, dan zou de kat er wel van eten. Mooi niet dus. Als ik haar op ons terras laat eet ze gras uit de bloembakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
onze katten hadden ook geen enkele belangstelling voor kattengras.
wij kregen de tip om een papyrus (nijlplant) te kopen.
toen gingen ze helemaal los! ze waren er dol op.
je moet de plant wel heel veel water geven!
ik heb nooit meer kattengras gekocht!
Rosalie48
6 jaar geleden
Ik heb mijn fijn kattengras gekocht in de betere bloemenzaak, zowat een half jaar geleden en die plant staat er nog steeds goed bij. Ik zorg er wel steeds voor dat er water zit in het onderschoteltje. Mijn kattin is er gek op en eet er verschillende keren per dag van.

Antwoorden (2)

Aan kattengras hoef je niets te doen. Gewoon op een plek zetten waar de katten regelmatig komen, en afwachten.

Wel verzorgen. Meestal zit kattengras in een potje met een onderpotje. In het onderpotje moet steeds een laagje water staan. Uit het potje, dat je op het onderpotje zet, komt een sliert die in het water moet hangen. Zo blijft de aarde waarin het kattengras groeit steeds op de juiste vochtigheidsgraad.

Onze katten zijn kieskeurig. Misschien zijn jouw katten dat ook wel. Afhankelijk van de winkel kun je twee soorten kattengras kopen: ik noem ze maar "grof" en "fijn" kattengras. Het groffe kattengras heeft bredere sprieten dan het fijne kattengras.

Onze katten eten alleen van het fijne kattengras. We hebben een paar keer grof kattengras neergezet, maar daar snuffelen ze hooguit even aan, en verder negeren ze het. Dan nemen ze liever gras uit de tuin. Of, als ze eens een paar dagen binnen zitten, helemaal niets.

Wij kopen nu dus alleen maar het fijne kattengras. Grof kattengras kopen is zinloos. Althans, bij onze katten.

Om terug te komen op je vraag: je hoeft dus helemaal niets te doen. Geef ze even de tijd. Blijven ze het kattengras negeren, probeer dan een potje van het andere soort te kopen (dus fijn als je nu grof hebt, of grof als je nu fijn hebt). Helpt dat ook niet, dan hebben ze kennelijk genoeg aan het gras dat ze buiten eten.

Cryofiel
6 jaar geleden
Ja en dat is wel belangrijk, je moet uitvogelen waar het een goed plekje heeft, rustig dus niet 'in de loop' je kunt het beter in een hoekje neerzetten.

Als jouw schatjes er niet van willen weten, jammer, maar je kunt ook een stuk normaal gras uitsteken en in een pot/bak doen. Mijn ervaring is dat katten die buiten komen kieskeuriger zijn, zij hebben ook de keus natuurlijk.
Oh, wel af en toe water geven en 't groeit inderdaad goed. Is al duur genoeg iedere keer zo'n potje, dus als 't kan geef ze liever gras uit de tuin, afgeknipt kan ook maar het moet wel vers geknipt zijn, niet verdroogd dus. .