Hoe voorkom je dat je kat vogels vangt ?

Wij hebben een schat van en kater waar we heel dol mee zijn, en die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan. TOT we in Duitsland gingen wonen, in een huis met een tuin die een waar vogelparadijs is. En dát vind de kat dus ook.....

Tot op heden nog nooit problemen mee gehad, maar inmiddels heeft hij het systeem door, en de laatste dagen heeft hij al drie keer een vogel gepakt, en vandaag zelfs twéé.

Nu ben ik erg gesteld op mijn vogeltjes, en zie ze liever niet een voor een op deze nutteloze manier verdwijnen (want hij eet ze niet op , natuurlijk).

De kat binnen houden is op dit moment de enige optie, maar iedereen met een kat en kinderen weet hoe lastig dat is en hoe vaak het beestje naar buiten glipt.

Is er, behalve dus krampachtig binnen houden, een andere manier om een kat bij de vogels in je tuin uit de buurt te houden ? Want de kat wegdoen is uiteraard ook niet echt een optie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K
rose
13 jaar geleden
Tja, Marleen, de kat de bel aanbinden...
Cryofiel
13 jaar geleden
Is het een idee je kat aan te lijnen? Paaltje in de grond, lijn van vijf meter, kat aan de lijn. Of lukt dat niet met jouw tuin, of wil je dat niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan blijft het risico van ontsnappen, zowel van huis uit als wanneer die aan het lijntje zit....
An sich heb ik geen problemen met een binnenkat, vind ik ook niet zielig ofzo, maarja, twee weken binnen houden is nog een keer te doen, maar het hele jaar, dat lukt gewoon echt nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doodeng, een lijn van 5 meter. ze springt in een boom, springt er aan de andere kant weer uit, touw is net te kort, bungelt je kat, opgehangen aan zijn eigen halsband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teddy is inmiddels na 24 uur 'opsluiting' eer buiten met zijn nieue belletje.....we wachten het af...
rose
13 jaar geleden
For whom the bell tolls.
Cryofiel
13 jaar geleden
@pokemon, daar had ik natuurlijk aan gedacht, vandaar dat ik Marleen vroeg of dat in haar tuin zou lukken. Als de kat zichzelf kan ophangen, of op een andere manier verstrikt kan raken, is zo'n lijn natuurlijk een erg slecht idee.

Het beste antwoord

Belletje ombinden help zeker wel wat, de vogels worden door het geluid gewaarschuwd.
Omdat je kat het nog nooit grdaan hebt, zijn de vogels zeer waarschijnlijk, jonge merels die net uit het nest komen, de eerste dagen fladderen ze een beetje over de grond en veel van deze jonge merels worden gepakt door de katten of zelfs honden ( mijn schnautsers) pakken deze vogels.
Je nieuwe tuin in Duitsland is waarschijnlijk wat vogels betreft anders dan de vorige tuin.
Nog even dan zitten de meeste vogels weer in de bomen waar ze horen, ook de jongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn toch flinke vogels die hij pakt ; zouden dat toch jonkies zijn dan ?? En is het in principe een tijdelijk probleem ? Er scharrelen hier inderdaad veel vogels over de grond; wurmpjes uit het gras pikken. Na het verticuteren wil dat wel lukken geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jonge merels die net uit het nest komen zijn net zo groot als de ouders! het zijn geen nestvlieders.
Nestvlieders zijn vogels die direct na het uitkomen al uit het nest gaan, achter moeders aan de wijde wereld in, dus zijn nog heel klein, mooi voorbeeld hiervan zijn kuikens en jonge eendjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus voor Eddijst.
ik had ook net willen antwoorden dat het waarschijnlijk aan het seizoen ligt dat de kat er nu zo veel te pakken krijgt.
Wij hebben altijd een merelnest in de tuin (zij woonden er eerder dan wij) en ik probeer als ze uitvliegen de kat een paar dagen binnen te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kat blijft nu in principe binnen en heeft een belletje om voor ' noodgevallen' ; als hij ontsnapt. Wat dus om de haverklap is.
De afgelopen hele week (sinds de vraag) heeft hij echter nog maar 1 vogel weer te grazen gehad. Vermoedelijk zit het 'jonge-merel-seizoen' er ook bijna op. En dan maar hopen dat hij de smaak (en de techniek) nog niet helemaal te pakken heeft. Beste antwoord gekozen omdat je vermoedelijk (en hopelijk) gelijk hebt dat hij vooral / uitsluitend deze makkelijke prooi pakt, en het met wat gelukkig een tijdelijk (doch jaarlijks terugkerend) fenomeen is war we rekening mee kunnen houden.

Andere antwoorden (9)

Bij de dierenwinkel zijn kattebelletjes te koop. Doe hem een halsriempje om met een belletje eraan. De vogels horen hem dan aankomen. Heb ik ook gedaan en het werkte perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een halsbantje met een belletje doet soms wonderen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zelf heb ik een ren gemaakt, met een kattenluikje in
de buitendeur, zo kan die naar buiten wanneer die wil,
en in de ren de kattebak.
Niemand heeft hier last van, ook niet de buren met
vogels of vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vervelend die minnetjes misschien terecht maar waarom? Sins ik deze ren gemaakt heb is iedereen tevreden, de kat, ik zelf, de buren, de vogels, de vissen,en
volgens mij was de vraag toch, hoe voorkom je dat de kat
vogels vangt, mijn kat vangt nu geen vogels meer, omdat
het door die ren het niet meer kan.
Help Marleen, wat is niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij!
Er zijn 2 opties,maar je hebt al aan gegeven dat je voor geen van beide bent.
De kat binnenhouden is niets,maar hem ongelimiteerd vogels laten vangen ook niet.
Je zult in dit geval uit 2 kwaden moeten kiezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nu pas de antwoorden van mijn bovenburen! Stom van mij,niet aan gedacht,sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik WIL hem wel binnen houden, maar dat lukt gewoon niet altijd. En il wil niet elke keer dat-ie hem smeert weer een (half)dode vogel ergens vinden.....vandaar dat ik eerst andere oplossingen zoek.
nee, je kat blijft een roofdier.
de meesten specialiseren zich in kleine knaagdieren, maar je hebt ook echte vogelvangers er bij.
een bel raad ik zeker niet aan; het duurt niet lang voordat je kat heeft geleerd z'n bewegingen hieraan aan te passen, en het is verder alleen maar lastig voor het dier.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het zit in de natuur van de kat om beestjes te vangen. Het is een soort sport voor 'm. Nu hij ineens meer vogeltjes ziet, komt zijn instinct weer terug en maakt hij daar gebruik van. Hij zal dit niet onder controle kunnen houden. En dat zou jij ook eigenlijk niet van hem mogen verwachten. Dat zit nou eenmaal in 'm. Hij heeft er voorheen niets mee kunnen doen en nu ineens wel, hij gaat nu ineens als het ware 'los'. Laat 'm maar even gaan, laat hem maar vogeltjes vangen, hoe zielig voor hen ook.. Hij zal nu extreem veel gaan jagen, na verloop van tijd wordt het al wat minder. Maar hij zal 't wel blijven doen.

Het is en blijft een kat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want een kat is nou eenmaal een kat. +!
Rieneke1
13 jaar geleden
idd soorteigen gedrag, + skusme, ik zie jouw plus niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 'm toch echt gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie 2 plusjes hoor, bedankt!
Het spreekwoord zegt dat je de kat niet de bel moet aanbinden, maar in dit geval moet je dat dus wel doen. Mijn kat vangt ook geregeld vogels. Ik troost me maar met de gedachte dat dat dan misschien niet de allerslimsten van hun soortgenoten zijn. Misschien zijn het de zwakkeren of de zieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een kattenren aan je huis bouwen. Als je dat zo doet dat de achterdeur uitkomt op de ren, en je zelf weer via een deur de ren uit kan, wordt het al een stuk gemakkelijker om te voorkomen dat je kat helemaal los rondloopt. En je kat kan dan wel lekker buiten komen en naar ide vogeltjes kijken.

Een belletje wérkt vaak wel, maar het lijkt me echt hel voor de kat zelf om met zo'n rinkelding om zijn nek te lopen. Dat zou je zelf ook niet leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belletje omdoen of binnen houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn echte killers. Bovendien doden ze hun prooien niet om te overleven, meer enkel voor de lol. De gedomesticeerde kat hoort hier in feit ook gewoon niet thuis in de natuur. De meeste katteneigenaars zijn je reinste egoïsten en schijnheilige hypocrieten. O wee als je een opmerking maakt over het killer gedrag van hun kat die bij de buren alles dieren uitmoordt; daar blijven ze selectief doof en blind voor. Aan hun katje mag niks komen, maar hun kat mag wel andere dieren uitmoorden zoals broedende vogels waarbij vervolgens het hele nest een langzame hongerdood sterft. Goed van u alvast dat u wel oog hebt voor de andere dieren in de natuur. Zoals reeds gezegd kan u een bel aanbinden, dat helpt zeker en zal voor minder slachtoffers zorgen. Een andere mogelijkheid is de kat ’s morgens en ’s avonds wanneer het nog wat donker is binnenhouden. En tevens zoveel mogelijk binnenhouden tijdens het broedseizoen, een periode die van fundamenteel belang is voor de reproductie van vogels. U kan ook een schrikdraad met elektriciteit boven je afsluiting bevestigen om te vermijden dat de kat bij de buren de hooligan gaat uitgangen.