Waarom last van mijn ogen bij aanraking van een kat?

Door aanraking van alle soorten katten krijg ik nadien als ik met mijn handen bij mijn ogen komt tranende en dikke ogen, bij honden maakt niet uit welk ras ik aanraak heb ik totaal geen last hiervan, hoe is dit mogelijk?

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik begrijp dat ik waarschijnlijk allergisch ben voor katten maar hoe komt dat, door hun huid, haren, geur of iets anders?

Rieneke1
6 jaar geleden
Niet door de geur, maar door huid, haar, en speeksel.

Het beste antwoord

Het katten-allergeen wordt aangemaakt in de talgklieren van de kat, dus ook in de huid en haren, maar het bevindt zich eveneens in de speekselklieren en soms ook in de urine. Het is een proetïne ofwel een eiwit. Soms is iemand allergisch voor alle vier aspecten maar soms bijv. alleen de huidschilfers en niet het speeksel of de haren. Met de urine zal je niet zo snel in aanraking komen.

Het meest komt voor dat men allergisch is voor de huidschilfers. De kattenhuid ververst zich de hele tijd en de dode huidcelletjes komen zo als piepkleine schilfertjes in de lucht en in je woning terecht. Doordat je ze inademt, kunnen allergische klachten ontstaan. Zo kunnen ze ook in je ogen terechtkomen en daar reageer je dan ook op.

Kattenspeeksel bevat net als kattenharen, huidschilfers en huidvet het allergene lichaamseiwit. De kat likt zich voortdurend en laat, als het speeksel opdroogt, ingedroogde korreltjes achter. Deze kunnen ook een allergie veroorzaken als ze in contact komen met de slijmvliezen in je mond, keel, neus en ogen.
Ben je hier allergisch voor dan is het vaak al genoeg als de kat over je arm likt, om dikke rode galbulten te laten ontstaan.

Een allergie laat zich zien door vele symptomen....niezen, jeukende rode ogen, gezwollen bulten, piepende ademhaling, steeds maar moe zijn, verstopte of jeukende neus en keel, hoofdpijn of overal jeuk op je huid.

Heb je niet al teveel last, dan kan je bij de huisarts een testje laten doen om te weten te komen waarvoor je precies allergisch bent. Heb je alleen maar last van je ogen
dan zijn hier druppels voor. In elk geval is er wel medicatie voor.
Ik kan me goed voorstellen dat je de kat niet zomaar weg kan doen en eraan gehecht bent. Je zult dan wel steeds goed moeten stofzuigen en meer aanpassen zie;
https://gezondr.nl/allergisch-katten-kattenallergie/
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent waarschijnlijk allergisch voor katten