Gemiddeld zou een kat zo'n 14 mensenjaren oud (kunnen) worden maar wij hebben er hier al eentje lopen die bijna 19 is dus neem een en ander met een korreltje zout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In landen waar de gezondheidszorg voor dieren goed is, is de gemiddelde levensduur van de huiskat (mits goed verzorgd en geen ongelukken) 14 jaar oud. Hoewel er tekenen zijn dat deze leeftijd omhoog aan het gaan is. Meer en meer katten worden tegen of zelfs in de twintig jaar oud. De levensverwachting hangt van verschillende factoren af: goede genen, goede gezondheidszorg, goed dieet en een relatief veilige omgeving.

De oudste kat ooit was 34 jaar geworden trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb wel eens een kat gezien die 21 jaar oud was. Maar uitzonderingen heb je altijd. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 14 en 19 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt er aan.
Als katten ziek worden kunnen ze soms niet lang leven.
Sommige katten worden doodgebeten of aangereden.
Als ze gezond zijn en er gebeurd niets met ze kunnen ze wel twintig worden.
Ze worden ook weleens ouder.
Hun gemiddelde leeftijd is twintig.
Mijn kat is nu al veertien.
Ze kan nu dood gaan, of pas over tien jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oudste kat ter wereld is meer dan 30 jaar oud geworden. Maar de meeste katten halen de 20 jaar niet.
Als een kat goed verzorgd wordt, en niet doodgereden wordt (een van de belangrijkste doodsoorzaken bij katten!) haalt hij makkelijk de dubbele cijfers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de vraag is:''Hoe oud kunnen katten worden?"
maar die kunnen ook 1 worden, of 2....of 5...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze kat werd 21. Hij at met de pot mee, met toevoeging van droog kattenvoer. Meer niet.

Al dat blikvoer zit vol troep, niet goed voor de ingewanden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een groot deel hangt het van het ras van de kat af. Pers achtige en kortharige katten worden over het algemeen minder oud (12-14 jaar gemiddeld) dan bv. een EKH (Europese Kort Haar = een ras maar ook de dierenarts uitdrukking voor een 'vuilnisbakje').

Katten kunnen in Nederland makkelijk 18 jaar worden, mits ze goed verzorgt worden. Zelf kende ik er eentje die 24 is geworden.

In het dierenasiel waar ik werk hebben we er ooit eentje van 21 jaar nog kunnen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je vraag wel beantwoord is, maar toch nog even een reactie, katten die lekker buiten mogen spelen worden over het algemeen maar half zo oud als katten die altijd binnen zijn. Dit in voornamelijk in verband met het verkeer.
Die van mij laat ik overigens lekker buiten ronddollen, want ze doen niets liever, en als is het mijn grootste angst, liever 7 jaar lekker buiten en dan onder een auto, dan 14 jaar lang binnen zeuren om naar buiten te mogen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14-16 jaar, maar vaak nog ouder.

En als ze (voor de 1ste keer) dood gaan .... hebben ze nog 8 levens te gaan ;-)