Wat is er met mijn konijn aan de hand?

Acht jaar lang had ik twee konijnen, nu nog maar één. Ik heb er eentje na overleg met de dierenarts laten inslapen. Het konijn dat overgebleven is trilt heel erg. Zou het kunnen dat dit door de eenzaamheid komt? Of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat lijkt me een vraag om aan je dierenarts te stellen. Hopelijk valt het mee.
Ivana
6 jaar geleden
Een konijn is wel een groepsdier. Al zou dat trillen niet van eenzaamheid komen, dan nog kan hij beter weer gezelschap hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb hier zelf ook lang over nagedacht, maar dan zit ik over een aantal jaar weer met hetzelfde probleem. De kans is namelijk erg klein dat ze tegelijk dood gaan.
Ivana
6 jaar geleden
Mijn dochter had het zelfde probleem. Ze is naar het asiel gegaan en heeft een konijn gehaald met het verzoek om het te mogen ruilen als ze niet met elkaar overweg zouden kunnen. Het tweede konijn was een perfecte combinatie. Dan heb je twee konijnen op leeftijd en geen jong erbij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Spreek met een konijnenopvang af, dat je een konijn wilt voor gezelschap voor jouw overgebleven konijn en je die ook kan omruilen wanneer het niet klikt tussen die twee, maar dat je het opvang konijn weer kan terugbrengen als het oudere konijn komt te overlijden. Op die manier kom je er een keer van af.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
is het een buiten of binnenkonijn? een voedster of een rammelaar? is het beestje gaan trillen na het overlijden van het andere konijntje? en hoe oud is het konijn? met deze informatie kan ik meer. het kam nantuurlijk gewoon ouderdom zijn.. ik bedoel, 8 jaar, en welk ras is het?

Antwoorden (1)

Ik zou de dierenarts vragen om uit te zoeken of je konijntje last heeft van Encephalitozoon Cunicili (E- Cuniculli), vaak afgekort tot EC.
Dat is een parasiet die in de hersenen of nieren gaat zitten.
Dit veroorzaakt ook evenwichtsstoring en trillen.