Onze hond eet nauwelijks meer, jankt als er iemand de deur uitgaat en lijkt down sinds onze oudste zoon voor twee maanden naar Azië is vertrokken?

Herkent iemand dit gedrag? Kunnen we iets doen om haar hier overheen te helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
Zie antwoord Ivana. Ter aanvulling kan je hersenwerkjes aanbieden. Kijk eens op : hersenwerk voor honden of spelideeën voor honden. Aanbieden zodra iemand aanstalten gaat maken om te vertrekken.
Ritsuka
6 jaar geleden
Kijk eerst of het een medische oorzaak heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heimwee naar iemand, kan je dat zeggen? Gemis van een geliefd iemand. Verdriet met een hoofdletter V.
Je kunt het niet uitleggen en pas als gemiste zoon de voordeur weer binnen loopt, zul je het zien: Ahhh daar is hij weer! Afleiden zal zeker helpen.

Antwoorden (2)

Veel lange wandelingen waarbij de aandacht wordt opgeëist door geuren en nieuwe omgeving. Niet de geijkte paden lopen, maar steeds wisselen zodat ook zijn neus veel werk heeft.
Veel spel en dingen waar hij moe van wordt maar ook voldoening van heeft. Eventueel gehoorzaamheids-spelletjes.
Praat vrolijk tegen hem, maar overdrijf dat niet. Gewoon een lichte stem en zeker niet straffen. Het leven moet weer interessant voor de hond worden.
Dan is hij er doorheen voor je er erg in hebt.
Ivana
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Z512099
6 jaar geleden
+, 3x gelezen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Persoonlijk zou ik allereerst naar de dierenarts gaan om de hond goed na te laten kijken, en pas als het dier medisch in orde is met jouw plan beginnen. Er staat namelijk niet bij hoe lang dit gedrag al speelt/ hoe lang de zoon al weg is, en langer durende stress verlaagt de weerstand.Dat hoeft geen maanden te duren.
Ivana
6 jaar geleden
Rieneke, deze aanpak kan binnen enige dagen, soms uren, veel opleveren. Als dat niet zo is, wat me in dit geval vreemd zou overkomen, is de dierenarts altijd nog daar. Van drie dagen eten gaat een hond niet dood. Dat werkt anders dan bij katten.
Z512099
6 jaar geleden
Mij lijkt het ook eerder een psychisch probleem dan een lichamelijk: honden hechten zich sterk aan de mens en kunnen enorm treuren als die wegvalt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ mee eens.
misschien moet je even proberen om met uw zoon te face timen, zodat uw hond hem kan zien en zich beter voelt, ook heel veel aandacht geven. vooral niet straffen en veel liefde geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Ik vraag me af of face timen zo'n goed idee is. Ik vermoed dat de hond door het face timen alleen maar meer in de war raakt en dat de hond de zoon zal willen zoeken in het computerscherm of achter de computer. Hij zal het concept van face timen niet begrijpen. Daar komt nog bij dat zien voor honden veel minder belangrijk is dan ruiken, horen en voelen. Hij zal bij face timen dus vooral de stem horen en hij zal niet begrijpen dat de betrokken persoon er zelf niet is. Afleiding geven lijkt mij een veel beter idee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zit al meer dan een paar jaar online. Nog nooit van face timen gehoord. Waarom niet gewoon Skypen?
Antoni
6 jaar geleden
Het zijn (redelijk) vergelijkbare programma's. FaceTime is van Apple (geweest), Skype van Microsoft (geweest).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci @Antoni!
Dus Apple is veel groter en/of bekender geworden, en beide zijn verkocht!