Hoe laat ik mijn kat wennen aan de nieuwe kitten en andersom?

Hoi,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe kitten (9 weken).
In ons appartement woont een kat van 10 maanden. Het zijn beide katers.

We hebben ze meteen laten kennismaken, maar hebben er al spijt van.
De kitten zit onze kat achterna en andersom. Ze grommen, blazen, slaan en willen zelfs bijten.

Nu heb ik gelezen dat we ze in aparte ruimtes moeten zetten en dan wisselen van ruimtes en voedertijd als kennismakingsmoment gebruiken.

Het probleem is dat ons app een rechte lijn is. De slaapkamer gaat naar de gang, naar de woonkamer/keuken en dan naar buiten. Onze kat gaat steeds buiten en komt snachts bij ons liggen. De enige aparte ruimte is de badkamer, maar daar kunnen we onze kat niet opsluiten. Die wordt gek?

We weten echt niet wat we moeten doen.. iemand tips? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is eigenlijk sowieso niet slim om zo een jonkie bij een oudere kat te zetten. Ook is 9 weken veel te jong om uit het nest te mogen. Het beste is 12 a 12 weken.
Kun je de kitten nog terug brengen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ons werd gezegd dat een kitten bij een (oudere, 10 maanden) kat zetten beter is dan een volwassen kat bij een kat. En onze andere kat was 9 weken en is perfect. We kunnen de kitten terugbrengen, maar dat doen we liever alleen als noodplan.
Rieneke1
6 jaar geleden
Breng het kitten maar rap terug, want 9 weken is veel en veel te vroeg. Maak er minstens 13 weken van. Hopelijk kan het kleintje niet naar buiten? En wil je het andere katje kwijt, dat die al zo jong naar buiten kan? Hij is toch hopelijk al lang gecastreerd? Zet je tuin af, zodat je dieren veilig naar buiten kunnen. Maar voor nu: rap terug naar mama met die kleine.
Rieneke1
6 jaar geleden
Kijk eens, wat leesvoer:
http://www.felinewelfarefoundation.org/welfare/gedrag/scheiding/
Rieneke1
6 jaar geleden
Zorg in de tussentijd voor een deur in je slaapkamer, zodat je het kleintje daar straks kan zetten om hem te introduceren aan je andere kat. En wacht maar niet te lang, want de eerste indruk is al geen beste geweest, en met wat pech komt dat niet meer goed. Voortaan beter eerst inlezen, en dan pas een dier in huis halen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/huisdieren/vraag/622710/leer-kat-10-maanden-omgaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat? Minstens 13 weken?? Nog nooit gehoord :D ook niet van de dierenartsen. Onze eerste kat die "maar" 9 weken was, is nochtans de perfecte kat :) maar het probleem is opgelost. De kitten heeft zen betere thuis gevonden. Iedereen die nuttige tips gegeven heeft, bedankt!!

Antwoorden (3)

Ik zou de kitten niet opsluiten in de badkamer. Dat werkt sowieso al niet.

Toen ik 2 kittens nam had ik ook een oudere kat. En het volgende hielp:

U zet de kitten in een kamer met de deur dicht. De oudere kat zet u aan de andere kant. U gaat zelf bij de kitten zitten en dan de deur op een kierzetten (zo klein dat ze net erdoor heen kunnen kijken). En dat dan herhalen.

Als u de kitten in de badkamer wilt opsluiten moet er hetvolgende staan:
Een kattenbak
Eet en drink bakje
Een mand of deken
Een speeltje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja ik weet niet hoe je het gaat doen, maar wat ik deed is de twee op zo'n afstand houden dat ze elkaar konden zien, horen en alles maar niet konden aanraken, zodat ze gewend aan elkaar raken. dus ik weet niet misschien vastbinden (niet echt fijn). verzin zelf iets misschien hun eigen kartonnen doos ofzoo, maakt niet uit als ze elkaar maar zien, horen maar niet kunnen aanraken of achter elkaar aan kunnen rennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
twee katers kan goed gaan maar kan ook altijd een probleem blijven aangezien ze niet uit het zelfde nest zijn gekomen ziet de ander het als een indringer.
Kijk het twee maand aan en als het dan nog niet gaat zou ik afstand van 1 doen aangezien het voor beide katten veel stress geeft. had je een vrouwtje erbij genomen dan was het beter geweest. Heb je veel ruimte en kunnen ze elkaar ontlopen gaat het ook wel goed maar in een kleinere woning is het geen pretje voor ze.