Onze kat heeft sinds enkele dagen zweertjes om zijn mond en gedraafd zich anders. Heeft zichtbaar pijn! Ook een klein zweertje bij hoofd. Hoe kan dit?

Onze andere kater heeft al 2,5 week bloed bij zijn ontlasting en de DA Verdenkt hem van giardia (hij heeft hier ook medicatie tegen gekregen)

Maar we hebben in het verleden */- 1 jaar geleden een kat gehad die een auto-immuumziekte had.. zei had ook altijd overal zweertjes en haar gedrag is toen ook echt veranderd in heel angstig reageren op alles!

Kan het zijn dat mijn katten zijn besmet door haar? Of
Zou het beide aan giardia kunnen liggen?
Dus ook de kat met de Zweertjes?

Of is het raadzaam toch even met de kat met de zweertjes langs de DA te gaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Daar valt zo op afstand geen zinnig woord over te zeggen: overleg met je dierenarts. Beterschap voor je katjes!
Krijgen ze trouwens beiden medicatie tegen giardia?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, de dierenarts heeft ons voor de ene stomorgyl gegeven en de andere zit afgezonderd maar ik heb vandaag gebeld en alles uitgelegd... ze zouden me in de middag/avond terugbellen! Dus ben erg benieuwd!!
Rieneke1
6 jaar geleden
Voor zover ik weet geef je panacur bij giardia, maar goed ik ben geen dierenarts. En giardia is een zoonose he, dus kijk uit voor jezelf. Laat je de bevindingen van de dierenarts nog even weten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja hoor is goed! Hij heeft al panacur gehad eerder maar die sloeg niet aan.. vandaar de stomorgyl

Antwoorden (1)

Goed @Mariella dat je deze vraag stelt.
Het ziet er naar uit dat ook deze kat besmet is geraakt, dit kan door besmette ontlasting komen. Als beide katten op dezelfde kattenbak gaan is dat dus een logisch gevolg.

Bel morgenochtend gelijk even de dierenarts en vertel wat je hierboven schrijft over zweertjes, zichtbaar pijn hebben en ander/angstig gedrag vertonen.

Vraag in ieder geval pijnstillers en of je niet beter nu nog voor het weekend met de katten even kan langs te komen, want je wilt niet met een zo beroerde kat het weekend in!

"Katten die besmet zijn met Giardia kunnen de volgende symptomen hebben:
-Braken
-Diarree
-Koorts en sloomheid
-Slijmerige ontlasting
-Bloed bij ontlasting
Ook kunnen er dragers zijn van Giardia die geen symptomen hebben. Met name jonge dieren en dieren met een verminderde afweer worden ziek van Giardia.
De diagnose van Giardia bij de kat
De diagnose van Giardia wordt gesteld door ontlastingsonderzoek. Omdat de trophozoieten niet continu uitgescheiden worden is het het beste drie dagen ontlasting op te vangen en hierop te testen. Hierdoor wordt de kans Giardia te missen een heel stuk kleiner."(bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat de tweede kat wellicht besmet is geraakt met giardia? Waarom zou het niet iets totaal anders kunnen zijn, een vorm van niesziekte of allergie bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan, dat heb ik in de bron gevonden door besmette ontlasting. Kan je er beter vroeg bij zijn als de andere kat al besmet is.
Vandaar ook even de dierenarts bellen en langsgaan voor het weekend, i.v.m. de pijn, de zweertjes en vooral ook het veranderde gedrag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, we zijn net langs de dierenarts geweest en hebben een oorzaak gekregen die we niet hadden verwacht... blijkbaar heeft onze kat last van hooikoorts waardoor hij jeuk heeft en zich ook vaak likt aan neus en mond (vandaar de zweertjes) zijn veranderde gedrag kan komen doordat hij niet lekker in zijn vel steekt door de hooikoorts... Wat ik overigens wel vreemd vind want het is een binnenkat. Maar natuurlijk wel blij dat het niets ernstigs is.
Rieneke1
6 jaar geleden
@jodokus52, ik zie in de bron nergens dat zweertjes in de bek een symptoom van giardia kunnen zijn, waar staat dat precies? @Marriella96, allergie was idd een van de mogelijkheden waar ik aan dacht. Wat krijgt je kat nu? Ik dacht dat Atopia een med was in dit geval? Dat het een binnenkat is zegt niet zoveel, de allergenen komen binnen via het ventilatiesysteem, of aan je schoenen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik haal dingen door elkaar zie ik: https://www.dierendokters.com/katten/ziekten/atopie-bij-de-kat
Rieneke1
6 jaar geleden
Als het idd hooikoorts is zou ik er toch niet te licht over denken. Het blijft terugkomen, en de medicatie heeft vervelende bijwerkingen. Wellicht een specialist raadplegen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens de DA. Zou het geen kwaad moeten kunnen ze zei je kat heeft het of hij heeft het niet... dit zou vanzelf moeten overgaan... maar ik blijf het toch maar vreemd vinden dat hij zich zo gedraagd..
hij was vandaag overdag weer in redelijk normale doen maar in de avond werd hij weer bang, afstandje je merkte gewoon dat hij niet lekker in zijn vel zit... ik hoop maar dat dit inderdaad vanzelf weg trekt! Maak we wel zorgen!
Rieneke1
6 jaar geleden
Wat een aparte dierenarts. Is een second opinion wellicht een idee? Of naar een specialist? Ik zou hier ook geen genoegen mee nemen.
Wel heel akelig twee zieke katten, sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij reageerde gisteren en vandaag redelijk normaal.. ook in redelijk normale doen... en zweertjes zijn langzaam aan het genezen duw wat het nu is geweest? Geen idee. Ik heb me voorgenomen dat meteen als het weer ook maar enigszins veranderd ik naar een andere dierenarts ga... Maar de andere kater heeft nog steeds bloed bij zijn ontlasting.... dit is al bijna 3 weken zo... hij heeft eerst panacur gehad aangezien de dierenarts hem verdenkt van giardia... maar de panacur sloeg niet aan dus hij heeft nu een anti biotica kuur gekregen ( stomorgyl ) voor 12 dagen. De dierenarts zei dat kanker eigelijk wel was uit te sluiten omdat de ontlasting dan een slagroomachtige textuur zou moeten hebben... dit heeft hij niet, maar hij heeft wel soms last van diarree... Hij zit nu op dag 8 van de stomorgyl maar hij heeft nog steeds wat last van bloed bij zijn ontlasting... hij gedraagd zich verder normaal, valt wel Af en ontlasting stinkt best.. Normaal hebben de katten niets! En nu in een keer alle 2 ... Ik hoop maar dat het niets ernstigs is met het bloed bij de ontlasting!!
Rieneke1
6 jaar geleden
Op zich kan zo'n giardia infectie lang aanslepen. Wat ik wel vreemd vindt is dat er geen test is gedaan, dat je andere kat niet meteen mee behandeld wordt, dat er geen wormkuur is gegeven......poets je wel alles goed met alcohol waar ontlasting op is gekomen, en was je kleedjes van de kat en poetsdoekjes op 60 gr? Ik zou denk ik toch eens een second opinion vragen, eventueel eerst eens bellen. Hoe vervelend dit allemaal ook is, zou ik niet gaan doemdenken hoor! Let wel op dat je zelf niet besmet raakt.