Horen honden na een tijdje weggehaald te worden van hun ouders?

Is het natuurlijk dat honden na een tijdje weggaan bij hun ouders? Of heeft de mens dat besloten zodat zij honden kunnen houden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Reddie
6 jaar geleden
@JVerschuur, als een pup niet meer gezoogd wordt heeft het nog een lange opleiding nodig om zelf te jagen.
Onze huisdieren hoeven dat niet te leren. Dus dat is wel een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind 7 weken veel te vroeg om een pupje bij de mama weg te halen omdat het zo schattig is zo'n piepjong pupje voor de verkoop. Het liefst zie ik dat een pups minstens 10 weken bij de moeder blijft om nog veel van haar te kunnen leren en met zijn broertjes en zusjes speel ervaring op te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar ik dit op baseer kan je in mijn reactie hierboven lezen.

Antwoorden (1)

Je kunt het niet vergelijken: de dieren in het wild, die op NATUURLIJKE wijze leven of de huisdieren die volgens onze regels zich moeten aanpassen.

In de natuur regelt het zich allemaal zelf, maar niet allemaal op dezelfde manier bij vergelijkbare dieren.

NEE , de wilde hond bv verlaat de roedel niet.

Voorbeeld is de 'wilde hond'
Wilde honden leven in Afrika in groepen van soms meer dan 30 dieren. Daarvan plant alleen het dominante paar zich voort.
Zij verlaten de ouders, de roedel, dus niet.

https://www.wnf.nl/dieren/dierenbieb-zoogdieren/wilde-hond.htm

Ander voorbeeld is de wolf
In de natuur moeten kleine welpen van die leeftijd (ca. 7 weken) natuurlijk nog lange tijd beschermd worden. Zij zouden niet lang leven omdat ze een smakelijke prooi zijn voor bv beren en arenden. Zonder moeder zouden ze het niet redden, trouwens de hele roedel bescherm de kleintjes.

De moederhond wil zeker niet eindeloos de kinderen zogen en dus worden de welpen op een gegeven moment gespeend door moeders ook in het wild.
Ze moeten dan wennen / overgaan op vast voedsel (vlees) en opgroeien, volwassen worden.

De wolf:
Na tien maanden zijn de welpen bijna volgroeid. Ze kunnen helemaal zelf eten, maar blijven nog bij de groep om te leren jagen. Jonge wolven leren jagen door met elkaar te spelen en op elkaar te springen. Als ze twee of drie jaar zijn worden ze meestal weggestuurd. Ze zwerven alleen of met broers of zussen rond tot ze een partner vinden voor een nieuwe groep.

https://www.scholieren.com/werkstuk/21701