Kan mijn python nog leren wurgen?

Ik heb een python regius van iemand overgenomen die volgens mij nog nooit levend voer heeft gehad. In mijn optiek heeft hij daardoor nooit "leren" wurgen want op het moment slikt hij hem door zoals hij zijn prooi pakt(overdwars, diagonaal) en drukt het tegen de grond of houdt hem in de lucht. Tot voor kort niet zo een groot probleem maar hij krijgt nu prooien van een maatje groter en ik beng bang dat hij zich zelf verstikt omdat hij hem gewoon dubbel vouwt en door slikt (is al een keer gebeurt maar hij wou zn prooi niet loslaten dus kon het niet opnieuw proberen) mijn vraag is, als ik hem nu een- of tweemaal een levende prooi geef, zullen zijn instincten dan worden "geactiveerd"? Heeft iemanf hier enige ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Een python kun je niet leren wurgen, dat is een te complexe handeling om zo'n dier aan te leren. Van nature hebben niet-giftige slangen wel het instinct om te wurgen. Dat instinct kan echter verloren gaan als het nooit wordt gebruikt. Of het bij jouw slang weer opduikt bij een levende prooi is een kwestie van proberen.

Het geven van levende knaagdieren is echter geen aanrader. Slangen zijn langzaam en niet zo slim, in tegenstelling tot bijvoorbeeld muizen. Een muis in de natuur zal er vandoor gaan, maar in een kooi zal hij zich moeten verdedigen. Hij zal mogelijk zelfs de aanval kiezen, met zijn scherpe tanden. Dat kan leiden tot ernstige verwondingen en zelfs te dood van de slang.

Je kunt het ook wat veiliger proberen door de prooi op te warmen en ermee door het hok te bewegen alsof het een levende prooi is. Dat kan wat geduld vragen, want de slang zal mogelijk even de kat uit de boom kijken. Door een tijdje niet te voeren kun je de honger opwekken en de daarmee samenhangende instincten ook.

Voor verslikken hoef je niet bang te zijn. Bij het wurgen van de prooi wordt de vacht van de prooi wel platgedrukt waardoor het platter lijkt, maar uit onderzoek is gebleken dat de prooidieren er nauwelijks door vervormen. Zolang je hem geen olifanten voert zal het wel goed gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de min niet: plus .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, ik ook niet. Dikke PLUS!