Jullie mooie kat Sam is van het ras Europese Korthaar, de naam die ook wel gegeven wordt aan een HTK oftewel huis-tuin-en-keuken kat.

Toegevoegd na 2 uur:
Wellicht had ik , om verwarring te voorkomen , mijn antwoord andersom moeten geven:

Jullie mooie kat Sam is een huis-tuin-en-keuken kat, een HTK , ook wel eufemistisch een Europese Korthaar genoemd.
Een HTK kat heeft voorouders van zoveel verschillende rassen dat dit niet meer te herleiden valt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Een Europeese korthaar is een officiëel ras met stamboom. De HTK-kat is een mix van alles door elkaar. Niet verwarren dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder het kopje 'Huiskat' op ...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_korthaar
... is te lezen wat ik in mijn antwoord ---ten overvloede--- heb vermeld.
Het vermelden van een bron heeft een doeL: lezen ter informatie, daar stond dit dus ook in. ---ik weet wat een vuilnisbakkenras (hondje) is, voor katten gebruiken we 'HTK' (huis-tuin-en-keuken) als aanduiding. MAAR OOK Europese Korthaar.--- Alle kritiek is niet altijd ten onrechte, wordt wel een beetje veel. Afgezien van minnaars, gemiddeld ca. 2 per vraag is de stand op het moment. Geeft niet hoor, is fijn gevoel om geliefd te zijn en dat geuit te zien door alle minnen! en daarbij ieder zijn hobby. Kortom:
Ook @Ivana, de benaming van de hoofdzakelijk in Schandinavië gefokte Europese Korthaar wordt OOK gebruikt voor een huis-tuin-en-keuken katje, die niet tot een ras behoren en geen stamboom hebben. Uit de bron:
Huiskat[bewerken]
De naam wordt in Nederland en België ook wel eufemistisch gebruikt voor huiskatten die niet tot het ras behoren en geen stamboom hebben. Deze benaming is dan Europese korthaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_korthaar
Ivana
6 jaar geleden
Het ging mij meer om de vraag. "Welk ras..." Het kan alleen een raskat genoemd worden als er een stamboom bij zit. De min was overigens niet van mij. Groetjes :)