Is een plastic bak schadelijk voor een schipdpad ?

De bak is vrij groot heeft een filter een termostaat en een zandeiland om op/in te leggen . Tast het plastic het water aan? (Ze gaan als ze eieren heeft gelegt in een grote vijver )

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik zou me drukker maken om het formaat. Kan ze die eieren niet op de oever van de vijver leggen van de zomer? Je kan toch niks met die eieren verder?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou best kunnen, maar we gaan de vijver pas over een week kopen , en ze gedraagt zich alsof ze gauw eieren gaat leggen . Maar waar ik me meer zorgen over maak is of het plastic het water aantast .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ze is zelf niet zo groot maar ze heeft vorig jaar ook eieren gelegd maar dat was in een andere bak :(
Rieneke1
7 jaar geleden
Nou ik heb mijn schildpadden een jaar of 15 in de grootste maat metselspeciekuip gehouden, en dat leek heel goed te gaan. Maar ja het ene plastic is het andere natuurlijk niet, hangt ervan af of en hoeveel weekmakers er in zitten. Als ze nu binnen zit is het ook wel een overgang naar buiten in een vijver, zou daar nog mee wachten. Heb je de schildpad dat net? Denk je ook aan een warmtelamp erboven: je wil niet dat ze longontsteking opdoet. Voor vragen kan je trouwens altijd bellen met schildpadopvang Alphen a/d Rijn, daar krijg je zeker goed advies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb mijn schildpadden nu al ruim 5 jaar ze hebben een warmte lamp en ze doen het prima maar ze groeien hun bak(en) uit dus gaan we ze in een mooie vijver doen voor in de zomer en in de winter/herfst gaan ze weer naar binnen (maar wel in een grootere bak) de vijver komt op een plek waar veel zon is maar ook een beetje schaduw , maar de bak is maar voor even zodra we de vijver hebben maak ik een mooie legpek voor ze
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En beste Rieneke ik heb ook nog een vraag over het paren het zijn 2 verschillende soorten (man = zaagrug) en de vrouw is geelwang maar ze proberen te paren ik heb ze apart gezed anders krijgen we dadelijk rare schildpadbabys is dat goed ?
Rieneke1
7 jaar geleden
Daar moet je echt Alphen even voor bellen, ik heb altijd alleen roodwangen gehad. Voor zover ik weet komen de eieren toch nooit uit, maar ik zou me even door deskundigen voor laten lichten :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ze hebben nog niet gepaard en dat ga ik ook zo houden ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar denk je dat de filter het water schoon houd voor een week ( ik maar het om de 3 dagen schoon )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oja en nog een vraagje moet je buite bij de vijver een warmte lamp hangen ?
Rieneke1
7 jaar geleden
Buiten had ik nooit een warmtelamp, maar daar konden ze wel in de zon zitten, en verbleven ze alleen in de zomer. Om de drie dagen schoonhouden lijkt me okee, maar ik weet niet hoe sterk je pompfilter is, hoe groot het verblijf en hoe groot de schildpadden. Je ziet en vooral ruikt snel genoeg als het water te vies wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké Rieneke bedankt , dus 's nachts hoeven ze geen warmte lamp maar is er iets nodig om de vijver te verwarmen
Rieneke1
7 jaar geleden
Juni, juli, aug en sept zaten ze buiten in een natuurvijver, zonder lamp of verwarming, maar met altijd mogelijkheid in de zon te zitten. Rest van het jaar binnen in een grote kuip met filterpomp, zonneplatform, warmtelamp en waterverwarming. Ging prima zo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké bedankt , als er nog iets is kan ik dat dan gewoon vragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OW als ze de ei(eren) heeft gelegd moet ik ze dan meteen uit het zand halen
Rieneke1
7 jaar geleden
Je kan met die eieren doen wat je wil, als ze gelegd zijn dan is de schildpad er klaar mee. Je kan het bakje wegkieperen, want het wordt uiteraard niets. En ja je kan me gerust vragen, maar zoals gezegd: ik ben geen deskundige en als je contact opneemt met Alphen (of met Pretmetrep) kunnen ze je meer vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké bedankt

Antwoorden (1)

plastic bak is niet schadelijk voor schildpadden