wij hebben een hond uit het buitenland. we hebben haar nu pas 3 weken. Ze plast niet in huis maar doet ook niets tijdens het uitlaten. Wat nu?

Zelfs niet na avonds niets gedaan te hebben en dan s' ochtends vanaf 7uur ieder kwartier tot 10.00 hield ze het op. Binnen heel onrustig maar zindelijk. Uiteindelijk toch maar aan de lijkende tuin laten plassen. Hoe pakken we dit aan. Twee keer wel buiten( uitlaten) gepoept en flink beloond en met brokje.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Na urenlang ophouden wordt er dus WEL geplast.

Een hond uit het buitenland heeft soms veel meer meegemaakt dan wij kunnen bedenken. Honger, verwaarlozing, mishandeling, buiten leven en wat nog meer? Gebrek aan ritme (nooit gekend?) en gewenning aan een gouden mandje kunnen ook de reden zijn. "Onrustig maar zindelijk" ... Maakt hondje een angstige indruk of timide?

Eindeloos ophouden is niet goed. Hondje moet vaker naar buiten misschien en zeker leren dat plassen wel mag en zelfs moet op de 'uitlaattijden'. Het belonen is prima , belonen is altijd beter dan bestraffen.

Let wel op, voel aan de blaas of deze niet op knappen staat, is erg ongezond. [Dierenarts misschien even bellen en dit probleem voorleggen, nu het al 3 weken duurt. Honden die lang hun plas (moeten) ophouden hebben een hogere kans op een blaasontsteking.]

De manier om hier een verandering in te brengen is met eindeloos geduld en veel belonen. Heel veel opletten, je niet laten afleiden, hondje continu in de gaten houden.

(Eind van alinea "probeer als volgt te denken..." begint:) ..."Wanneer uw hond buiten niet wil plassen, kunt u het beste op één plek blijven staan om teveel prikkels te voorkomen.
Vervolgens gaat u naar binnen en houdt u uw hond nauwlettend in de gaten. (en dat kan niet wanneer u aan de computer zit of een boek aan het lezen bent). Gaat de hond liggen, dan is er niets aan de hand, Maar oh wee als hij op gaat staan en een beetje gaat dralen!! Mocht hij gaan zitten om iets te doen, ...etc. " (bron)

Dit is het antwoord!

Heel veel Succes @IngridBussink!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodocus heeft een goed antwoord. Ik wil hier nog iets aan toevoegen.

Honden uit het buitenland zijn vaak asielhonden en totaal niet gewend om binnen te zijn. Plassen deden ze vaak in het buitenhok waar ze de hele dag zaten, poepen ook. Uitlaten is ze dus totaal onbekend, net zo goed als het dragen van een halsband en lijn.

De afleiding van verkeer, andere (aangelijnde) honden en mensen kan hen angst inboezemen. Een angstige hond plast van nature niet omdat hij dan zijn aanwezigheid verraadt.
Praat rustig tegen je hond, blijf dicht bij huis (betekent veiligheid, als hij het huis eenmaal heeft geaccepteerd) Zoek een grasveldje en ga iedere keer naar dezelfde plaats zodat hij zijn eigen geur ruikt. Let goed op of hij wat "vrijer" wordt, pas dan iets verder van huis om te ontlasten.

Wordt nooit boos, dat geeft een terugslag. Belonen moet, maar een angstige hond zal nooit een beloning aannemen. Beloon dan met woorden en een zachte geruststellende stem. Dat is voorlopig genoeg.
Heb vooral geduld, veel geduld. Geef hem kans om te snuffelen. Een hond leert zijn omgeving kennen met zijn neus en zal ook op die manier zichzelf geruststellen.

Ga zo gauw het mogelijk is met de hond naar een goede hondenschool. Dat zal weinig problemen opleveren, omdat deze honden vaak gewend zijn in roedels te verblijven en dus geen angst hebben voor andere honden. Pas op met verwende schoothondjes op het hondenveld, dat zijn namelijk dieren die vaak niet reageren zoals van een normale hond verwacht mag worden. Agressie en geweld is niet wat je hond op dit moment kan gebruiken.
Ivana
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
+