Kan ik nog op mijn shetlander zitten?

Hoi, ik ben 49 kg en heb een shetlander van ongeveer 1 meter.
Ik knuffel en poets haar graag ook loop ik met haar. Maar ik vroeg me af (aangezien de menigen hier erg verdeeld over zijn...)
Kan ik nog op haar zitten voor bijf een foto / hoogstens 5 minuten stappen zonder zadel enzo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dat is te zwaar voor zo'n klein beestje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Shetlander mag maximaal 20% van zijn eigen gewicht dragen zonder kans op schade aan rug en benen. Als je niet weet hoeveel je pony weegt dan kun je dit eenvoudig uitrekenen met behulp van deze site door twee maten in centimeters te nemen.
Meet de borstomvang, dus de omtrek van de borstkast van het paard over de schoft en achter het voorbeen. Meet de lengte van het paard van de voorborst (boeggewricht) tot de zitbeensknobbel.
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijding-bij-paarden/gewichtsbepaling-paarden/

Een normaal gebouwde Shetlander met een stokmaat van ongeveer één meter weegt ongeveer 210 kilo. Reken zelf maar uit: 210 kilo x 20% = 43 kilo het maximale gewicht wat een pony van dat gewicht mag dragen.Enkele minuten met de pony stappen raad ik altijd af bij een te groot gewicht van de ruiter.
Er even op gaan zitten voor het maken van een foto is geen bezwaar. Eventjes stappen zonder zadel (ook een zadel weegt normaal gesproken mee bij de berekening van het te dragen maximale gewicht) zie ik niet direct als een probleem als de shetlander zwaar gebouwd is, maar het hangt ook af van de persoon. Zit die rustig of is die persoon erg bewegelijk en kletst onderuit tijdens het eventjes stappen. Is dat laatste het geval, ga dan in geen geval op de pony rijden.
Het beste voor het dier is natuurlijk: neem geen risico en laat het afstappen over aan een lichtgewicht.