wat geef ik de eendjes te eten ?

ik krijg elke morgen twee eendjes bij me onder aan t balkon ik geef altijd brood maar ik ben benieuwd wat ik ze nog meer zou kunnen geven zodat ze wat gevarieerder te eten krijgen dan alleen wit brood!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

De vogelbescherming zegt hierover:

- Voer zo min mogelijk brood. Een kapje oud brood kan weinig kwaad, maar houd het beperkt, geen hele broden!

- Bied de dieren eens wat anders aan: doperwten, mais of ander graan (kippenvoer!). Er is zelfs speciaal eendenvoer te koop.

- Voer niet te veel! Dus ook geen bergen graan en erwten, het moet opgaan waar je bij staat!
bamibal
7 jaar geleden
Ik zou zeker geen brood geven, want daar doe je meer kwaad mee dan goed. Op het droge brood geven is dubbelop verkeerd, want watervogels hebben geen speekselklieren en krijgen het dus maar moeilijk weg.

Het allerbeste is eigenlijk om niet te voeren, want in normale omstandigheden hebben eenden absoluut geen problemen hun kostje bij elkaar te scharrelen.

Mocht het zo zijn dat de gemeente overijverig sloten aan het baggeren is, en het gras aan de waterkant aan het omspitten, dan kunnen ze wel wat hulp gebruiken.

Een schaal water met daarin gesneden boerenkool is iets waar alle eenden gek op zijn. Daarnaast kan je gemengd graan geven. Kijk uit met opfokvoer voor jonge eendjes: dat is al snel te eiwitrijk en kan je beter alleen met mate geven.
Rieneke1