Wanneer kan je het beste een teefje laten stelleriseren?

Ik wil mijn amstaff teefje laten stelleriseren. Ze is nou pas 12weken, maar ik hoor allemaal verschillende verhalen over wanneer het je het het beste kan doen. Sommige zeggen bij de 6mnd, voor de eerste loopsheid andere zeggen weer na de eerste loopsheid.

Wat ik ook heb gehoort als je het voor de eerste loopsheid zo doen, is dat ze last van incontinentie kan krijgen en het de groei en breedte kan minderen zeker bij de rassen die wat groter en vooral breeder zijn. Maar het zou wel weer beter zijn doordat de melkliere en de kans op tumoren voor later verminderen.

Ik zou graag jullie meningen en wat jullie ervan weten horen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.dierenkliniekmeursing.nl/sterilisatie?utm_campaign=Castratie+-+Sterilisatie&utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_term=%2Bsterilisatie+%2Bteef&utm_content=1837927x798310659554040106 Dierenartsen weten dat het best. Ga naar een dierenarts en vraag het daar.
jc54
7 jaar geleden
Is dit dezelfde pup als die achter fietsers en scooters aanloopt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat is een mannetje dat is die van me eigen en al 6 mnd, dit is die van me broer.
paulus811
7 jaar geleden
Wij hebben onze Cairn terrier op advies laten steriliseren voor de eerste loopsheid en daar enorme spijt van. Ze is nu 14 jaar maar inderdaad incontinent en ze heeft haar hele leven problemen met haar vacht gehad. Ik zou het nooit meer doen. Probleem is inderdaad dat veel verhalen elkaar tegenspreken en ik heb helaas geen advies, maar wel een ervaring.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was ze daarna gelijk incontinent en verandere de vacht?
paulus811
7 jaar geleden
Omdat door sterilisatie de pubertijd wordt overgeslagen is de vacht niet goed ontwikkeld omdat de hormoonhuishouding verstoord is. Dat was vrijwel meteen. Ook zijn tepels en vulva niet goed ontwikkeld. Incontinentie is pas na een aantal jaren ontstaan en het is moeilijk om de oorzaak aan de sterilisatie te koppelen, maar incontinentie is zeker een risico.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Eens met Paulus.

Antwoorden (3)

Ik laat mijn honden altijd helpen 3 maanden na de eerste loopsheid , ook op advies van de dierenarts en gaat eigelijk altijd goed .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Ja, dit is volgens de goede dierenartsen het juiste antwoord. Die drie maanden (100 dagen) is een criterium. Dan is de hormoonspiegel op zijn laagst en dat is belangrijk.
Ga je het teefje vroeger, voor de eerste loopsheid castreren, dan blijven de honden infantiel en bereiken ze de volwassenheid nooit.
Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als Ivana het zegt kun je er van op aan dat dit klopt dus Arno+
Helaas wordt door dierenartsen het advies gegeven om vroeg te steriliseren. Volgens nieuwe inzichten, is het beter pas te steriliseren/castreren als de hond lichamelijk en geestelijk volwassen is. Een klein hond dus rond 1 jaar, een grote hond tussen de 2 en 3 jaar. Uiteraard geldt hierbij dat mocht een teef bijv. ontzettend last hebben van schijnzwanger zijn o.i.d. dat je dan wellicht een keuze maakt om dit toch eerder te doen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@jodyenboyke waar is je onderbouwing?
Dat is afhankelijk van ras en grootte van het ras, maar de meningen lopen uiteen. De hond koet in ieder geval volwassen zijn. Gebruikelijk is na de eerste loopsheid pas te steriliseren.
een jaar geleden