Mijn pup van 6 maanden rent fietsers en scooters achterna. Weet iemand misschien een mannier om dat af te leren?

Hij vind ze niet interessant als die aan de riem zit, dan geef die geen kick. Wat ik nu probeer is als ik een fiets ziet hem te laten zitten en em af te lijden met een snoepje, maar als ze eenmaal in de buurt komen gaat die er achterna en helpt het afrijden ook niet.

Weet iemand misschien nog een mannier om het af te leren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Voor een pup van 6 maanden is dit nog spel. Maar het zit wel in zijn genen verankerd om vluchtende prooi achterna te rennen. Want dat is het, een fietser is een prooi, net als wegrennende en gillende kinderen.
Je kunt hem het beste aan een wat langere lijn meenemen, 5 meter of zo. Op het moment dat er een fietser aankomt zeg je niets. Laat hem zelf ervaren dat hij voor het opjagen en volgen van de prooi gestraft wordt. Aan het eind van de lijn voelt hij dat er grenzen zijn. Jij zegt niets, de fietser heeft hem in zijn ogen gestraft, dus dat moet hij niet meer uithalen (denkt hij).
De lijn mag niet te lang zijn, want hij mag niet te veel op vaart komen, dat is slecht voor zijn nek. Een korte ruk in dit geval kan weinig kwaad maar is voor de hond onaangenaam en frustrerend.
Het is een par-force methode maar zeer effectief. Als je het nu niet meteen aanpakt, kan hij nooit meer los en zal het alleen maar erger worden.
De eerste keer dat je denkt hem echt los te kunnen laten, zou ik hem het gevoel van een halsband en lijn meegeven, dat remt. Later hoeft hij geen lijn meer als dit enige tijd heeft gewerkt en hij zich terug laat roepen.
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik ga het proberen. Het zou inderdaad heel erg rot zijn als die nooit meer los kon. Ik hoorde zoveel verschillende dingen en het moed zonk me echt even in de schoenen. Het is echt heel frustrerend als die er achter aan gaat. Hoop dat het werkt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt een goede tip hoor 5 meter lijn :(
Niet dus!
Ik heb als fietser al vaak genoeg op straat gelegen omdat een over enthousiaste hond even op mijn fiets wilde jagen.
Of de hond zelf of zijn lange lijn zorgde ervoor dat mijn fiets en ik niet verder konden.
Dus als fietser is het niet fijn om ineens als hondentrainer gebruikt te worden. Terwijl je van niks weet.
Ga lekker met je hond naar puppycursus. En gebruik geen willekeurige fietsers als schietschijf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar mij lijkt het datje het al lang in de gaten heb als je hond gaat rennen en ik of meerdere die er last van hebben de hond dan gelijk kunnen corrigeren met de lijn. Ik denk niet dat de fietsers daar last dan van hebben. En ik zit al op honden cursus, maar ze hebben daar geen 24/7 tijd voor jou. Het is ook iets watje echt in praktijk moet oefenen het is niet 123 geregeld. Ze geven je daar tips ze helpen je, maar het is niet zo datje buiten niet verder er mee moet oefenen. Ik begrijp u helemaal hoor en alle fietsers en scooters, maar ik probeer het juist te voorkomen dat die er niet vandoor kan gaan en ik em tegen kan houden met de lijn. Me hond moet ook eventjes kunnen rennen en spelen en als die aan een korte lijn zit en alleen maar naast je kan lopen is dat ook heel rot voor me hond. Hij mag nu juist niet los omdat ik echt niet het risico wil lopen dat die er achter aan gaat, want ik begrijp echt hoe rot dat is.
Ivana
7 jaar geleden
@Kimhouten Juist, je hebt het begrepen.
@ Vics, jij hebt het over rollijnen en mensen die zich niet om anderen bekommeren, terwijl Kimhouten juist een systeem zoekt om de hond te corrigeren en hem tot andere gedachten te brengen.

Andere antwoorden (1)

Het najagen van bewegende objecten gaat op instinct maar dit mag je nooit toelaten! Op deze manier komen honden altijd weer in een kwaad daglicht.
Op het moment dat JIJ een fietser of auto of jogger ziet aankomen, vraag je de aandacht van de hond (jij bent de aller, allerleukste baas) dus of speeltje aanbieden of voertje. Neem altijd afstand van de prikkel (auto enz) tot dat de hond niet meer reageerd en ook dan is het weer een geweldig knappe hond. De bedoeling is dat de hond niet meer wil najagen maar zodra er een prikkel langskomt, de aandacht op jouw richt. Lees meer over najagen op www.hondenetiquette.nl.
Dit probleem wordt op een goede hondenschool in een praktijkles geoefend.
jodyenboyke