Als het warmer word krijgt je kat dan haaruitval?

Mijn kat heeft de laatste paar dagen haaruitval ik dit heeft hij namelijk nooit komt dit omdat het warmer word en het haar minder word zodat hij afkoelt of is er een andere reden laat het asjeblieft weten want ik maak me er zorgen om

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Rieneke1
7 jaar geleden
op zich is het normaal dat een kat de wintervacht verliest als het warmer wordt, al vind ik het nu nog wat aan de vroege kant. Haaruitval kan echter ook andere oorzaken hebben. Eet en drinkt je kat goed, ontlast hij zich normaal, en likt hij zich niet overdreven vaak? Is de haaruitval gelijkmatig over het lichaam of plaatselijk?

Antwoorden (3)

Volgens Kattenplaza, de kattensite van Nederland is het verliezen van haren bij katten een normaal gebeuren bij alle dieren met aren en pluimen, dus ook bij een kat. De wintervacht wordt zomervacht en in de herfst wordt de zomervacht weer wintervacht.

Huisdieren kennen ook die cyclus van winter- en zomervacht, en de periode dat die wisseling plaats grijpt is dus de ruitijd. Het is niet zo dat tussen deze twee periodes het dier geen haar verliest: elke haar kent zijn cyclus van ontstaan, groeien, afsterven en uitvallen, maar het verlies gebeurt gespreid, terwijl in de ruiperiode dit verlies massaal is.
Normaal begint de lenterui wanneer het enkele weken warm weer is geweest en duurt deze een drie à viertal weken. De herfstrui zet zich in wanneer de temperaturen laag worden en het koud blijft : oktober-november-december, ook gedurende drie à vier weken.
Bij strikt binnenshuis levende katten reageert de huid minder goed: ze ervaart geen echte temperatuursschommelingen. Zulke katten kennen een sterk verlengde rui, zodat de eigenaar haast een gans jaar door een versterkt haarverlies opmerkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
onze katten verharen. Ze verharen het gehele jaar door tijdens de wisseling van de seizoenen. ontstaat de winter- en zomervacht. verharing is niet altijd normaal, soms ligt er een ziekte aan te pas , of een emotioneel probleem. (van de kat

Ik wens je veel succes met deze vraag nog
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meerdere oorzaken kan haaruitval hebben, inderdaad als het warmer wordt, dat is de rui-tijd, echter het kan ook een medisch probleem zijn, dat jij als leek niet herkent. Je ziet misschien wel gedragsverandering. Is je kat dezelfde of reageert of gedraagt hij zich anders?

Haaruitval kan ook een andere reden hebben, bv jeuk of vlooien (of reactie op nieuw anti-vlooien middel) of een wondje of een vitaminegebrek --- of iets wat alleen de dierenarts kan constateren.

Antwoord
Ook als het warmer wordt krijgt een kat haaruitval, maar dat is niet de enige reden.
Een medisch probleem kan de reden zijn of iets simpels als een reactie op een vlooienmiddel, jeuk (door de vlooien bv) of vitaminegebrek. Een wondje van een nagel van een andere kat, dat jij niet ziet, kan ook nog.

Veel mogelijkheden, raadpleeg de dierenarts, ga niet zelf dokteren, dat is niet verstandig.

"HAARUITVAL: HOORT HET ERBIJ?
Haren, haren en nog eens haren. Voor een deel zullen we ons er bij neer moeten leggen, dat onze katten verharen. Ze verharen het gehele jaar door met pieken tijdens de wisseling der seizoenen; het ontstaan van de bekende winter- en zomervacht. Echter, verharing is niet altijd normaal, soms ligt er een ziekte aan ten grondslag, of een emotioneel probleem. Soms leidt overmatig haarverlies zelfs tot kaalheid. Het volgende verhaal probeert u globaal mee te nemen naar de vele oorzaken van haaruitval."(bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Prima uitgebreid antwoord. Plus.