Hoe kat water laten drinken?

Mijn kat drinkt weinig tot geen water.
Heb hem vorige week gecheckt bij de DA.
Hij was kerngezond.
Iemand ervaringen en/of tips om hem meer water te laten drinken?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb een bakje met water naast het voerbakje staan.
Daarnaast heb ik ze op de plekken weggezet waar mijn kat het vaakst langsloopt.
Hij eet wel goed.
Drinken doet hij amper/niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
carmel163
7 jaar geleden
Als hij veel blikvoer eet, hoeft hij weinig extra te drinken. Blikvoer bestaat wel tot 85% uit water, dus de kat heeft dan niet zoveel behoefte aan extra.

Antwoorden (2)

Het is sowieso het beste als het waterbakje op afstand van het voerbakje staat. Verder zijn katten erg slechte drinkers, dus je moet ze echt tot drinken verleiden. Dat doe je door her en der waterschalen neer te zetten, want hoe vaker de kat water tegenkomt, hoe eerder hij een slokje zal nemen. Sommige katten zijn gek op stromend water: een fontein kan dan erg in de smaak vallen. Varieer ook wat: vers water, regenwater als je dat op kan vangen, flessenwater. Een schaal met waterplantjes vinden ze soms ook heerlijk. En let op: alleen grote schalen gebruiken, want katten vinden het hinderlijk als hun snor de randen van de waterbak raakt.
Rieneke1
7 jaar geleden
Misschien drinkt jouw kat ook het liefst water dat al een hele tijd stil staat? Mijn kater weigert ook altijd pertinent om vers water te drinken.
Toen ik hem pas had maakte ik me er ook zorgen over, omdat hij zijn drinkbak geen blik waardig vond...hij rook er even aan en liep dan weg.
Op gegeven moment zag ik hem op de vensterbank van het zijraam springen en uit een schaal drinken waar ik altijd drijfkaarsen in heb staan en glazen ringen waarin ik bloemen heb gezet. Met zijn poot schoof hij het drijvend spul opzij en begon te drinken.

Hij had dus zijn eigen plek gevonden en dit is nu eigenlijk zijn vaste drinkbak geworden. En grote glazen schaal waar ik nu geen bloemen meer inzet uiteraard. Ik zie hem eigenlijk zelden drinken maar de bak wordt wel steeds leger, dus ik denk dat hij vooral 's avonds leeft. Hij vindt het water pas lekker als het al meerdere dagen staat en er stof op is gekomen, lijkt het wel.
In de tuin drinkt hij ook altijd het liefst uit de vijver of een vogeldrinkbakje heb ik ontdekt.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ vooral uit de vijver