Hoe bepaalt een kat waar hij zich moet likken?

Een kat likt (wast?) zichzelf regelmatig. Hij pakt telkens een ander plekje.

Maar hoe bepaalt een kat welk plekje als volgende aan de beurt is om te worden gelikt?
- Houdt hij een vaste volgorde aan?
- Voelt hij waar hij vies is en gaat hij de meest vieze plek likken?
- Verspreidt hij geurstoffen bij het likken en likt hij elke plek waar de geurstoffen zijn verdwenen?
- Doet hij maar wat, en komt elk plekje ooit wel eens aan bod als hij maar vaak genoeg iets willekeurigs doet?
- Iets anders?

Cryofiel
7 jaar geleden
2.7K
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat een leuke vraag! Een kat likt zich op vieze plekken, en ook, dwangmatig, op pijnlijke plekken. Maar op de rest van je vragen heb ik geen antwoord, ik zal de boeken eens induiken of ik wat kan vinden.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik denk dat er niet zo veel over te zeggen valt, omdat een kat zich natuurlijk om verschillende redenen likt, niet alleen om zich te wassen, dat is maar 1 van de vele redenen.Hij kan zich wassen, maar ook last hebben van losse haren, hij kan likken door pijn, of door stress (overspronggedrag), om af te koelen op hete dagen en ga zo maar door. Maar of er met wassen een vaste volgorde aangehouden wordt? Geen idee, maar zoals beloofd zal ik eens op zoek gaan. Het is me bij mijn katten nog nooit opgevallen iig.

Antwoorden (1)

Ik denk toch dat een kat zich volgens een bepaald systeem likt als hij zich na het eten wast althans.
Mijn kat 'hengelt' vaak zijn eten uit het bakje...hij gooit het brokje met zijn pootje op de grond of haalt het van zijn nagel af om op te eten. Uiteraard alleen als het vers vlees of vis is. Droge brokjes eet hij zo uit het bakje.

Als hij klaar is, likt hij eerst zijn bek af en gaat hij zijn 'bestek' schoonmaken.... begint zijn nagels en poten te likken. Vervolgens, als die schoon genoeg zijn, zijn de snorharen en wangen aan de beurt waarbij hij steeds zijn poten weer likt. Soms laat hij het daarbij en gaat slapen maar soms gaat hij voor een uitgebreide beurt. Die begint bij zijn borst, dan zijn buik en dan de onderkant. De staart alleen als hij het nodig vindt, en dat doet hij niet zo vaak als mijn vorige kater Felix, maar die was dan ook een echte buitenkat....Freek is dat niet. Die wil alleen bij mooi weer de tuin in. Hij eindigt altijd met zijn rug en af en toe zijn ook zijn oren aan de beurt. Bij het wisselen van de vacht likt hij die ook vaker om de losse haren te verwijderen.

Hij likt echter altijd meteen de plekken af waar hij geaaid wordt. Ik denk omdat hij zo de geurstoffen beter verdeelt, want hij zal zich niet vies voelen...hij vindt knuffelen veel te fijn ;-)
amc