Hoeveel gram chocolade mag een hond maximaal binnenkrijgen, om er niet aan te overlijden?

Hoeveel gram chocolade (per soort (wit, melk, puur)) mag een hond maximaal binnenkrijgen, voordat het fataal wordt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.5K
Inekez1
7 jaar geleden
Dat is per hond verschillend. Uiteraard is het gewicht van de hond belangrijk, in welke vorm hij de chocolade heeft binnengekregen (in combinatie met andere stoffen, of alleen maar chocolade op een lege maag) en vooral ook hoe gevoelig het hart van de hond is en of hij al aanleg heeft voor hartritmestoornissen of epileptische aanvallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1/3 van een koetjesreep is dus niet schadelijk ?
Amadea
7 jaar geleden
Waarschijnlijk niet, tenzij jij een heel kleine lichtgewicht puppy hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hij is ongeveer 4-7 KG

Antwoorden (1)

Theobromide en cafeïne zijn voor een hond giftig, en die alkaloïden zitten nou juist in de cacaomassa waar chocolade van gemaakt wordt. Alle chocolade bevat, afhankelijk van het merk en de soort chocolade, een bepaalde hoeveelheid cacaomassa met daarin de alkaloïden. Pure chocolade bevat het meest van deze stoffen, witte chocolade het minst. In witte chocolade zit een te verwaarlozen hoeveelheid alkaloïden en daarom is deze soort nauwelijks giftig voor honden. Daar is geen maximale hoeveelheid voor aan te geven.

Hoeveel een hond maximaal binnen zou mogen krijgen van melk- en van pure chocolade is mede afhankelijk van het gewicht van de hond. Een hondje van twee kilo mag maximaal 130 gram melkchocolade eten, maar slechts 15 gram pure chocolade. Voor een hond van 9 kilo kan 66 gram pure chocolade fataal zijn, maar hij kan 584 gram melkchocola eten.
Heel globaal kun je ongeveer 7 gram pure chocolade per kg lichaamsgewicht aanhouden als grens waarboven ziekteverschijnselen op kunnen treden. Bij melkchocolade is het ruim 60 gram per kg lichaamsgewicht. Een groot verschil dus.
Amadea
7 jaar geleden
Boeskooltje
7 jaar geleden
Toen mijn hond chocolade had gegeten ben ik gelijk naar de dierenarts gegaan waar ze direct een spuitje heeft gekregen om over te geven. Want je weet nooit precies de hoeveelheid.