Waarom zijn sommige huisdieren zo panisch voor vuurwerk en andere niet?

Ik kan er niets aan doen maar de eerste gedachte die bij mij opkomt is 'de eigenaar'

Ik heb 2 katten, die beiden niet bang zijn voor vuurwerk. Bij hele harde knallen kijken ze wel op maar meer niet. En om 0.00 zoeken ze een rustig plekje op...maar als ik vlees pak heeft dat toch voorrang.

De hond van mijn broer is er ook niet bang voor. En de hond van mijn ouders was er ook helemaal niet bang voor. En zo ken ik er meer.

De enige honden en katten die ik ken die er wel vang voor zijn...hebben eigenaren die zelf half panisch worden wanneer deze tijd weer aanbreekt.

Komt het door de eigenaar of is het toch 'de aard van het beestje'

7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vorig jaar was onze hond nog maar een kleine pup. Hij ging rustig onder de bank zitten en slapen. Hij had nergens last van. Maar sinds de hagelstrom (er was een juni een grote hagelstrom in Someren en omstreken. Ijsballen nog groter als vuisten werden tegen de ramen aan gegooit) is onze hond bang voor iedere knal of bang die hij hoort. Ik ben bang dat hij het morgen nauwelijks uithoud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk toch echt dat de aard van het beestje ERG meespeelt hoor. Ik heb nooit katten gehad die echt heel bang zijn voor vuurwerk, maar wél katten - en ook katten gehád - met echt totaal verschillende karakters. Ook bij katten die je al van kitten af aan hebt, kunnen er enorme verschillen zijn tussen dingen waar ze al dan niet bang voor zijn. En ik neem aan dat dat bij vuurwerk niet anders is. Ik heb trouwens één keer meegemaakt dat een kat banger werd van vuurwerk dan ie eerst was, sinds hij met oud en nieuw een keer verplichte benchrust had vanwege letsel. Hij kon zich daardoor niet verstoppen op een voor hem veilige plek, en hoewel hij eerder nooit echt heel bang was, heb ik in die nacht echt de halve nacht naast de bench gezeten met één hand door het deurtje heen om een trillende kat gerust te stellen. Het jaar daarop merkte ik wel dat het vuurwerk hem meer deed. Niet dat ie echt panisch was, maar er was duidelijk iets veranderd voor 'm. Ik kan me dus zomaar voorstellen dat als den kat een keer iets heeft meegemaakt rondom vuurwerk of knallen - er bijvoorbeeld buiten een keer een rotje is afgegaan vlak naast hem of een keer in paniek alleen thuis is geweest met oud en nieuw, met het huis donker en alle gordijnen open - dat een hardnekkige angst kan blijven.

Antwoorden (3)

Het zit toch in de aard van het beestje. Honden die als pup (of jonge hond) ooit ergens flink van geschrokken zijn, zullen ook panisch voor knallend vuurwerk zijn. En dan heb je natuurlijk ook nog de honden die van nature angstig aangelegd zijn.
7 jaar geleden
Onze hond vroeger was panisch, dook achter de wc-pot en lag bibberend te wachten totdat het voorbij was. Wij waren totaal niet bang.

Maar soms in andere gevallen is het denk ik wel zo hoor.
Oudere mensen die toch sneller schrikken en misschien meer gewend zijn aan stilte of in ieder geval niet veel hard geluid. Dat scheelt wel.

Sommige dieren nemen het over van de 'baas' en andere zijn van nature bang denk ik , net als mensen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
IK heb één kat die ik echt binnen houdt vandaag omdat ik anders bang ben dat ze niet op tijd thuis zal zijn en één kat die je nu al wat onrustig ziet worden en die straks, als het knallen toe gaat nemen, ergens in een hoekje zal kruipen waar ie pas morgenochtend weer uitkomt. Zo ging het voorgaande jaren in ieder geval.

Ik merk bij de bange kat wel iets aan vooruitgang maar hij is altijd bang geweest. De andere niet. De angstige was al een bangerd toen ik hem uitkoos. Alle andere katten waren onder de bank en kasten gevlucht toen ik het nest kwam bekijken. Alleen die ik mee nam, ging ik mijn mandje liggen slapen. En zo is het altijd geweest: bij mij is ie compleet op zijn gemak maar het is een angsthaas naar de "grote boze buitenwereld" toe.
Mijn andere kat is een allemansvriend en erg sociaal juist. Beide katten krijgen van mij dezelfde behandeling uiteraard. Het is dus te kort door de bocht te stellen dat het aan de eigenaar van het dier ligt.