waar moet je rekening mee houden als een kat kittens zou krijgen?

ik wou graag weten waar je eigen goed aan moet houden als je kat bijvoorbeeld kittens zou krijgen?
voor als er hier een ongelukje zou gebeuren.
Moet je dan iets speciaals doen zoals een andere plek?
wie kan mij hiermee helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
je poes heeft het formaat van een kat van 14 weken, en kan door haar ziekte geen castratie aan?
dan moet je koste wat het kost voorkomen dat ze drachtig wordt!
laat je katertje tijdig helpen, wacht zeker niet langer dan tot de 5e mnd.
misschien wil je dierenarts in dit geval wel wat vroeger castreren.
en de suprelorin, ben je daar nog achteraan gegaan?
Rieneke1
13 jaar geleden
oh sorry, 4 mnd ipv 14 weken.
hoe ik daar nou weer bij kwam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik heb dierenarts gebeld maar waar wij zitten hadden ze die het niet en nee we willen geen kittens vooral niet voor haar terwijl dierenarts zeg dat dat geen probleem is ze heeft formaat van een kitten van 4 maanden maar dna ragdoll formaat niet dat ze zoveel scheelt met ene normale poes van huis,tuin,keukenkat.
een narcose kan haar ziekte opwekken hoeft neit persee zo te zijn aagezien ze het maar 1 keer heeft gehad.
dus nu moeten we zowiezo een andere dierenarts vinden die het wel suprelorin heeft voor der.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha misschien in de war met leeftijd van katertje haha maar misschien kunnen ze wel helpen voor vroeegre castratie ik kan het zeker navragen bedankt!
Rieneke1
13 jaar geleden
succes met de zoektocht, misschien wil je dierenarts het bestellen? gaat het verder goed tussen die twee?
plassen ook over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat geweldig tussne die 2 onze poes vind hem aantrekkelijk ook XD hij slaapt nu snacht even in keuken met kattenbak.om even zindelijk te maken.we hebben een kattenbak erbij gekocht zodat ieder een kattenbak heeft. en nu we dit doen plast hij niet op bed als we liggen te slapen.
alleen hij is heel ondeugend en zit nu ook met mijn toetsenbord te spelen dus typen gaat moeilijker ahaha
Rieneke1
13 jaar geleden
oh wat een goed nieuws joh, helemaal top! :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal weleens binnenkort fotos maken dan stuur ik je wel 1 op ;)
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, ben benieuwd :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal er alles ana doen om het te voorkomen maar ik zit me wel af te vragen wat je in hemelsnaam krijgt als je een ragdoll seal point kruist met een roodharig htk kat haha dat zouden gekke beesten worden denk

Het beste antwoord

Ik heb nu zelf zes kitten van twee weken oud.
- kartonnen doos met linnen en handdoeken daaronder.
- rustig plekje.
- onze poes wilde dat wij er bij waren bij de bevalling ze vond het doodeng (aaien etc.)
- laat haar veel eten ivm moedermelk.
-met veel kittens weeg ze elke dag ze moeten minstends 10gram per dag aankomen (soms zijn er inactieve tepels).
- geef moeders vlooien en wormen kuur.
- als moeders toestaat de kittens veel en aandacht geven en moeders natuurlijk ook voor de socialisatie.
- als je je kittens weggeeft doe dat pas na 8 weken dan hebben ze genoeg moedermelk binnen en het is beter dan 6 weken.
- vraag altijd een kleine vergoeding want er zijn zat mensen die ze anders aan de slangen voeren.
- maak zoveel mogelijk leuke foto's :).

succes mocht het nodig zijn?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
de kittens met 6 weken wegdoen is zelfs tegen de wet.
ook 8 weken is nog veel te vroeg.
gun je kittens de tijd de tweede socialisatiefase met elkaar mee te maken.
in die tijd leren ze omgaan met frustratie, ze leren wat grenzen zijn.
beter laat je ze met 12, 13 weken verhuizen.

Andere antwoorden (5)

Niets apparts doen , gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je kat zwanger zou zijn, moet je voor een werpplek zorgen, waar ze de jonkies veilig kan verbergen....Een kartonnen doos met oude handdoeken, of iets dergelijks... en let er op dat je je kastdeuren dan goed discht doet... mijn poes was prinsheerlijk in de linnenkast op een oude klamboe bevallen.... ze zat op de tweede plank... na een paar dagen viel er steeds eentje uit... dus had ik er een oude slaapzak onder gelegd. Maar handig was het niet... dus heb ik ze zo snel mogelijk verplaatst.... maar dat vindt de poes nooit leuk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat ze een goed plekje heeft om zich terug te trekken, op een plek waar ook jij (mocht het nodig zijn) makkelijk bij kan en de kleine kittens makkelijk vandaan kunnen als ze op ontdekkingsreis gaan.

Zorg dat het huis lekker schoon is/blijft en laat de kat lekker haar ding doen, komt het allemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben geen kittenspecialist, maar wat me zo te binnen schiet:
zorg dat moepoes ten tijde van de dekking goed ontwormd en gevaccineerd is.
geef moepoes, zeker als ze klein van stuk is, kittenbrokjes.
daar zit meer in, en dracht en geboorte vergen veel van een poes.
zet op verschillende plaatsen in huis werpdozen neer (veilig als er geen fruit in heeft gezeten).
doe er geen badstof in, maar fleece.
kittentjes kunnen hun nageltjes nog niet intrekken, en blijven hangen in het badstof.
de eerste twee weken is het geen punt als moepoes het liefst op een rustige slaapkamer of zo zit met haar kroost, maar na drie weken moet het hele spul de woonkamer in, ivm socialisatie.
zorg dat je vrij en thuis bent rond de geplande datum, stel dat er iets fout gaat.
en uiteraard, lees je in, zodat je weet wat je kan verwachten en wat foute boel is.

maar hopelijk zal je deze info niet nodig hebben.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoop ook niet dat het zover kom natuurlijk.
dieren zijn onvoorspelbaar tis nooit fout om informatie te winnen erover:)
Ivana
13 jaar geleden
+1 voor het ontwormen. Dat weet bijna niemand. Dat de kittens bij twaalf dagen ook ontwormd moeten worden gebeurt eigenlijk alleen bij raskatten. Jammer, alsof huis-tuin-en keukenkatjes geen recht op goede verzorging hebben.
Zorg dat je een doos en oude handdoeken bij de hand hebt.
Je kunt zelf een plekje uitzoeken, maar de kans is nagenoeg 100% dat de peos zelf haar plekje zal opzoeken om te baren. In dat geval zet je de doos met handdoeken op de plek die de poes gekozen heeft.
Als je de doos met kittens verplaatst, dan zal de moeder haar kitten een voor een weer terug dragen naar de plek die ZIJ heeft uitgekozen.

Ik spreek uit ervaring. En ook dat het een geweldig schouwspel is. Denk er wel aan dat als de kittens wat mobieler gaan worden dat ze letterkijk overal inklimmen. Zorg er daarom voor dat je een lange broek draagt, wat die bolletjes wol klimmen ook in je benen!!

Veel succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik lees dat er gedacht wordt dat de kittens aan de lusjes van de badstof blijven hangen. Dat is wel waar, maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat niet erg is en dat ze snel genoeg door hebben wat er aan de hand is. Wat je zou kunnen doen is oude kussenslopen vullen met deze handdoeken. Belangrijkste is dat je de moederpoes ZELF haar plekje wil uitzoeken. Daar kun je vergif op innemen.