Wat kan ik allemaal met mijn 2 shetlanderveulens van 6 maanden doen?

Ik heb 2 shetlanderveulens van ongeveer 6 maanden. Ik wil ze graag vrijheidsdressuur leren, maar er is mij wel eens verteld dat je zo jong nog niet mag beginnen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat klopt hoor @appelperenmuffin, dat kan heel erg verkeerd uitpakken met lichamelijke klachten, omdat ze blokkades hebben opgelopen tijdens de training door verkeerde training en/of overbelasting. (zIe bron)

Ik weet niet beter dan dat je met paarden moet wachten tot 3 of 4 jarige leeftijd, voordat je met training begint.

Nou is het ook weer afhankelijk wat precies en niet ieder paard/pony is hetzelfde. Toch is het niet verstandig om zo jong te beginnen. veel beter is het te wachten tot je veulens zo'n 3 à 4 jaar oud zijn om ze te beleren.
"En dat is niet heel erg gek, als je weet dat de laatste groeischijven in de botten van een paard pas op 5,5-6 jarige leeftijd sluiten in het meest belangrijke deel van het paard: de wervelkolom."(zie bron)

Wat wel kan is met ze lopen gewoon ernaast, dat ze echt aan je wennen, je leren kennen is heel belangrijk later als je wel kunt gaan trainen/beleren.

Met 2 à 2,5 jaar kun je misschien wel gaan longeren en op iets latere leeftijd eventueel zadelmak maken, maar nog zeker NIET met gewicht, met iemand in het zadel.

Antwoord

NU... kun je met ze wandelen , gewoon een stuk lopen met de longe aan het halster. Halsteren moet natuurlijk daaraan vooraf gaan, maar laat een veulen veulen zijn en in de wei groter worden. Je kunt er zeker veel bij zijn met het verzorgen en veel aandacht geven, maar het lichaam , botten en spieren moeten groeien, sterker worden en spieren moeten ook langer worden.
Soms duurt het zelfs nog langer dan 3 à 4 jarige leeftijd.

Veel plezier!