Kan het kwaad als half broer en half zus kittens krijgen?

Ik heb 2 katten thuis zitten. Zij zijn half broer en half zus van elkaar. Zij hebben dezelfde moeder alleen niet dezelfde vader omdat moeder een buitenkat is. Wat zijn de gevolgen als zij kittens zouden krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Het kan kwaad doen als de dieren drager zijn van verkeerde genen, deze kunnen dan van beide kanten in de nakomelingen komen, waardoor een gebrek aan het licht komt. Echter zeker is dit absoluut niet.
Inteelt heeft goede als slechte eigenschappen, zie ook de link.

Het antwoord van in de reactie klopt, echter dit is voor broer en zus. Katten uit de vraag hebben zelfde moeder verschillende vader, dus kans op erfelijke problemen is kleiner, 50% kleiner zelfs, maar blijft aanwezig.

er spelen 2 zaken verwantschap R
inteelt F
Paring R F
vader dochter 50% 25%
broer zus 50% 25%
halfbroer halfzus 25% 12,5%
neef nicht 12,5% 6,25 %

Algemeen in Europese fokprogramma´s wordt gesteld dat je de inteelt lager dan 3% moet houden