Is dit veilig genoeg voor een kat ? (zie toelichting)

Als je 6 hoog op een flat woont, en het balkon is afgezet door het gebruikelijke spijlen hek, kun je je kat dan veilig op het balkon laten ?
Zou een kat snappen dat het te hoog is om door de spijlen te kruipen; of kan hij instinctief reageren op een vogel b.v. en dan te pletter vallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dirk 1996: dan kun je een plusje op goeie vraag geven
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja goeie vraag, maar als ik één van mijn katten af en toe zie stuntelen, zou ik er niet op vertrouwen dat het goed komt. ligt aan de kat denk ik, hoe handig hij/zij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jera, die minkukel noem ik mijn minnaar, hij is heel trouw.

Het beste antwoord

Wij hebben op 10 hoog gewoond en wij hadden 2 katten.
De ene deed niets en de ander was ondernemend, die liep aan de buitenkant van de spijlen overal naartoe, doodeng.
Wij hebben toen ons balkon afgeschermd met zwarte vogelnetten, daar kijk je gewoon doorheen en de katten konden niet meer weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Toen we de netten nog niet hadden was onze kat echt de schrik van alle buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke minkukel zit te minnen
Rieneke1
14 jaar geleden
dikke plus van mij, net of gaas is idd veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar, die van mij sprong altijd een balkon verderm, miste hij zat hij dus schuin beneden en heel soms beneden ( vanaf 3 hoog) dat ging altijd goed maar 6 hoog wordt inderdaad wel wat, dan zou ik nu toch netten ophangen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle drie bedankt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
++++
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
menneke1990 bedankt .

Andere antwoorden (12)

Een kat komt altijd op zijn pootjes terecht, als het maar hoog genoeg is, waar hij vanaf valt. Klinkt raar misschien, maar hoe hoger is niet hoe gevaarlijker voor een kat. Bij 6 hoog moet het allemaal goed komen, mocht hij vallen ( of willen ontsnappen, om op avontuur te gaan).

Als het voor uw gevoel beter is, dan kun u nog de spijlen afschermen door er een zeil of iets dergelijks voor te spannen. Hou er echter rekening mee, dat een kat zonder moeite zo op de rand van de balkonafscherming springt. Voorkomen kunt u dit niet. Maar goed, echt gevaarlijk is het dus ook niet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke minkukel zit te minnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar blijft mijn min? Ik voel me nu toch een beetje buitengesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga je in elk geval geen min geven. Van mij krijgt iedereen altijd een plus op elk antwoord op een door mij gestelde vraag; of je moet het wel héél bont maken !
Rieneke1
14 jaar geleden
deze minkukel zit te minnen.
de kat komt idd op pootjes en bek terecht, en van zo'n hoogte is het minste wat je kan verwachten gebroken poten en kaak.
erg duur, en erg sneu voor het beestje.
vaak is de klap van zo'n hoogte zo hard, dat de kat sterft aan inwendige bloedingen.
na 15 jaar bij de dierenambu weet ik waar ik over praat, ik haal de slachtoffertjes van de straat namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké rieneke; 6 hoog is inderdaad héél hoog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kat van mijn zus heeft aan een val van de kledingkast een dwarslaesie overgehouden. Misschien wel op zijn pootjes terechtgekomen, maar dan toch wel verkeerd.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
@cavia bij een val van de kledingkast, is het probleem dat de hoogte van de kast niet groot genoeg was. kat heeft tijdens de val dan geen tijd genoeg om zijn lichaam te draaien, zodat hij op zijn pootjes terecht kan komen en de val op kan vangen. Verder is een kat erg flexibel gebouwd. Ook bij vallen van grotere hoogten, bijv van een flatgebouw van 6 hoog, breekt een kat niet snel zijn pootjes. Kan iemand, zoals rieneke, die anders beweert, wel 15 jaar bij de dierenambu gewerkt, maar het blijkt maar weer, dat dit niet betekent dat ze kennis van alle zaken omtrent dieren heeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AlphaLimaSie mijn reactie was juist bedoeld om je antwoord te onderstrepen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik effe een minkukel! Ik heb hier gemind en daar sta ik 100% achter. Dat ik mijn balkon niet afgezet had met een net heeft me een kat gekost en de andere was voor het leven invalide. Dus dikke min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is die sneer naar Rieneke voor nodig? Ik heb haar nooit zien beweren dat ze 'kennis van alle zaken omtrent dieren heeft', dat verzin *jij*. Wat ze wel heeft, is de ervaring van het bij elkaar rapen van de zielige hoopjes stervende kat die volgens jou altijd zonder schade op hun pootjes terecht zouden moeten komen. Als ik niet wist dat zo'n val van een balkon gevaarlijk voor een kat kon zijn (en dat weet ik wel door de katten in mijn omgeving die er slachtoffer van zijn geworden) dan zou ik heel erg schrikken van de informatie van Rieneke, mezelf een standje geven wegens het blootstellen van mijn kat aan dat gevaar, en naar de winkel rennen om een net te halen. Jij vindt het blijkbaar belangrijker om je gelijk te halen, terwijl de antwoorden onder deze vraag inmiddels vol staan van ervaringen van mensen die een kat zijn verloren door iets dat volgens jou niet gevaarlijk is. Dit zegt heel veel over jou, ALS, en niets over Rieneke. Je krijgt van mij alsnog een welverdiende min, voor je antwoord plús reactie. Je advies (en je halsstrarrigheid) is namelijk ronduit gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus voor suzyQ
en voor Rieneke
Het risico dat de kat instinctief achter bijvoorbeeld een vogel of insekt aan gaat, is reëel. En al komt een kat inderdaad meestal op zijn pootjes terecht (ze kunnen zich heel goed draaien tijdens een val) betekent dat niet dat ze die pootjes niet kunnen breken of nooit met hun kop op een uitstekende stoeptegel terecht kunnen komen.

Ik zou de spijlen dus afzetten, zodat bijvoorbeeld een kat die achter een vlieg aanrent, niet het risico loopt om in zijn enthousiasme tussen de spijlen door te glijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb met katten op verschillende plaatsen in verschillende flats gewoond. Eerst op 10 hoog waar mijn kat 2x van het balkon viel omdat hij altijd op de rand van het balkonhek sprong. De eerste keer viel hij in de struiken en mankeerde hem niets. De tweede keer viel hij op de tegels en was morsdood. In het andere huis woonde ik op de derde etage. Ook daar viel mijn kat van het balkon op de tegels. Resultaat een totaal verbrijzelde achterpoot. De dierenarts wilde hem daarom afmaken, maar dat wilde ik dus niet en heb hem in een dierenkliniek laten opnemen. (Is heel erg duur). Daar hebben ze hem zo goed en zo kwaad als het ging nog een beetje opgelapt, maar die poot kwam nooit meer goed. Je moet dus wel wat aan je balkon doen met kippengaas of vogelnetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
juist, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd hoe mijn dochter dat het best kan doen; het balkon is zeker 10 meter lang, en haar budget niet al te groot.
Rieneke1
14 jaar geleden
als er een bevestigingsmogelijkheid is, kan ze bij otto kattennet bestellen voor een redelijke prijs.
ze moet maar even kijken of de afmetingen voldoende zijn.
anders nettenlijn.com
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je rieneke
Helaas ben ik ooit twee katten verloren op hoge balkons.
Dus altijd heel goed afschermen en geen risico nemen en zeker niet vertrouwen op het fabeltje dat ze altijd op hun poten terechtkomen.
Nu nog praatten we regelmatig over onze prachtige, enorme lieve zwarte poes Doortje die een vogel achterna sprong en gewoon beneden op de tegels doodging nadat ze keihard was neergevallen.
Echt waardeloos en het gebeurde precies een uur voordat de timmerman kwam om de afzetting te maken.
De andere kater was het gelukt door het afbakeningsnet te komen waar een gaatje in zat. De eerste keer liep het goed af, de tweede keer was het voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat met die vogel gebeurde bij ons precies zo. Er zaten altijd duiven op die balkonrand. Hij sprong er ook op en deek "klap" met zijn voorpoten om er een te pakken. Einde poes, vlak voor mijn ogen.
Nee, dit is niet veilig. Een vriendin van mij woonde op een flat en daar is haar kat afgevallen, dood.
Katten zijn nieuwsgierig.
Dus je kunt beter nog een extra beveiliging maken of er altijd bijblijven als de kat op het balkon is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Altijd gaas voor de spijlen maken, zodat hij er niet door kan kruipen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er altijd bij blijven, dacht ik ooit ook. Tot ik me ineens realiseerde: áls die kat over het randje gaat, wat wou je er dan aan doen? Zijn jouw reflexen goed genoeg om hem áltijd alsnog uit de lucht te plukken?
Rieneke1
14 jaar geleden
dan is de combi tuigje en erbij blijven beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erbij blijven helpt alleen bij Croma
Ik woonde 9 hoog en mijn kat ging gewoon op het balkon. Sterker nog, hij liep ook op de rand.
Nooit iets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof er niks van, dat katten niet in de gaten zouden hebben wat het gevaar is van zo hoog te zitten. katten in het wild (en onze huiskatten staan daar echt niet zo ver van af, weten instinctief, dat ze zich met hoogte niet kunnen vergissen.. dat weten ze nu nog steeds.
katten zijn katten en hebben dus de instincen van katten. we moeten de katten niet de angsten van mensen aanpraten. daar doen ze toch niet aan mee.
maar ja, als je echt geld wilt spenderen voor een aanschaf die geen nut heeft, dan moet je dat zeker doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kan je zoals al eerder gezegd en net spannen. Er zijn heel veel goede mogelijkheden om je balkon af te schermen, zonder het idee te hebben dat je zelf ook opgesloten zit. Otten Petcages heeft bijvoorbeeld oplossingen.

Hoewel het ook goed kan gaan, gaat het helaas vaker fout. Katten kunnen lelijk terecht komen, dus je kan het beter maar voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is al vaker genoemt een net spannen iets waar hij niet doorheen kan.
Maar ik geef toe een kat lekker binnen bij je hebben is toch wel gezelliger =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas mijn kat is van 6 hoog gevallen juist doordat ik iets had afgezet. maar net niet voldoende dus :(
Gebroken heup , 3 maanden revalideren hij heeft het overleefd heeft nu lam pootje is echt een schat gworden
katten zijn nieuwsgierig, vooral mannetjes
ze hebben wel degelijk in de gaten of iets te hoog is
maar er bij blijven is het devies
helaas voor mij te laat.
14 jaar geleden
Ik zou ze niet zo buiten laten ...Zelf woon ik op 21 hoog, maar heb ook het balkon helemaal afgezet met volieregaas.
Er zijn katten die gewoon ook van zes hoog naar beneden springen... en soms gaan ze dan dood, ook al komen ze op hun pootjes terecht... als je even uitrekent met wat voor snelheid ze vallen...dus de impact van de 'klap', snap je vanzelf dat dat meestal niet goed gaat...en vooral niet als er stenen of gras onder zit.
Better Safe than Sorry!!!

Toegevoegd na 7 minuten:
ik woon op 1 hoog... niet op 21 haha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben moeder en dochter kat gehad en de moeder is uit de dakgoot gevallen. En de dochter is nooit gevallen. Later woonde ik op 8 hoog, ook weer met een moeder en dochter kat. Daarvan is de dochter na een nachtelijke uitbraak van het balkon gevallen. 8 hoog is te hoog en de kat was dood terug gevonden. Nu wonen we op 2e verdieping met een 3 jarige poes deze is er ook van het balkon gevallen. Volgens ons niets aan de hand en loop ook weer lustig er oplos op de balustrade. Ik denk dat het echt van kat tot kat verschillend is net zo als met mensen. De 1 is gewoon slimmer dan de ander. En je kan het niet van tevoren zeggen. Mijn mening is. Onze kat vindt het heerlijk om buiten te lopen en dat geeft hem veel plezier in het leven. Het is het zelfde als mensen roken het is een risico op kanker, maar geeft wel plezier in het leven. Misschien geen goede vergelijking. Maar wel een keuze.