Waarom wordt mijn hond boos als ik een piepend speeltje van haar afpak?

Ik mag altijd aan haar speeltje komen. Behalve als ik in het speeltje knijp en die piept, als ik er dan nog een keer in wil knijpen begint ze te grommen. Waarom doet ze dit? Omdat ze denkt dat het haar prooi is? Of omdat ze denkt dat ik hem pijn doe?

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, mijn vraag klopt niet helemaal. Hij zou moeten zijn: 'Waarom gromt mijn hond als in haar piepende speeltje knijp?'

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Als het echt grommen van boosheid is gaat er in ieder geval iets niet goed. Jij bent de baas. Als je hond naar jou gromt... Maar als ik met de hond van mijn broer speel gromt die ook. Het is echter een andere manier van grommen. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven. Maar je ziet aan de rest van de houding van de hond dat het geen boosheid is. Hij kwispelt en is enthousiast. Een boze hond gromt en trekt ook zijn lippen op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jaa klopt dat doet mijn hond ook tijdens het spelen. Maar nu was ze echt kwaad. Dat mormel gromt altijd tegen mij.
Rieneke1
7 jaar geleden
Tijd voor een cursus? Heel leerzaam voor het baasje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hebben we al gedaan, 2 zelfs. Maar dat helpt niks. Tatra's zijn nou eenmaal dominante honden.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Er bestaan geen dominante honden, er bestaat wel domininant gedrag. Een heel verschil....
Ivana
7 jaar geleden
Ik ben het volledig met Jodyenboyke eens. Die lessen die jij gehad hebt zijn niet effectief geweest omdat ze je niet hebben bijgebracht hoe honden in elkaar zitten. Dominant gedrag of niet, de hond moet wel een duidelijke plaats binnen het gezin (roedel) krijgen zonder het geheel te ontwrichten. Ga nog eens naar een goede training, die zijn er ook. Met trainers die een opleiding hebben genoten, b.v. bij het van Hall-instituut.

Antwoorden (2)

Een speeltje met een piep is een heel slecht stuk speelgoed voor een hond.En wel om de volgende reden: wanneer honden met elkaar spelen en de 'onderliggende' hond piept, dan moet dat bij de overheersende hond een bijtrem in werking stellen en moet hij ophouden met bijten of vechten. Heeft een hond nu een piepspeeltje, dan wordt de natuurlijke bijtrem geforceerd genegeerd. Dat verwart de hond in hoge mate.
Bij langdurig bezit van een piepspeeltje, zal de natuurlijke rem verdwijnen en dat is tegennatuurlijk.
Het kan dus zijn dat in dit geval de hond verward raakt en gaat grommen of anderszins wanneer het speeltje wordt afgepakt of/en weer een piepgeluid voortbrengt. Gooi dat ding weg en geeft een bal, beest of iets anders zonder geluid.
Ivana
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Toch apart dat elke hond daar anders op reageert. Onze Golden vond piep speeltjes niet leuk. Als je het liet piepen ging hij janken en nam hij het mee naar zijn mand en ging het daar aflikken. Op 1 speeltje na. Dat was een rood balletje wat hij als pup gehad heeft. Heeft hij 12 jaar mee gedaan. Nam hij altijd in zijn bek en liet hij piepen als mijn vader thuis kwam. Dan stond hij voor de deur hard te kwispelen en op die bal te kauwen en dat ding in de lucht te gooien. De hond van mijn broer vind ze wel leuk als de piep niet te hard is. En wil steeds dat je hem weg gooit. Kan hij uren mee door gaan. De hond van mijn schoonouders moet er niets van hebben en loopt weg.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Overigens denk ik dat er in dit verhaal meer niet goed gaat @Ivana lees maar in de reacties.
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ dikke plus, weg met die rotzooi...
In de natuur geldt: wat je hebt mag je houden. Dus het gedrag is normaal al is het niet wenselijk. Zoals hierboven al gemeld is het niet verstandig om een speeltje met piep te geven.
Wil je dat de hond een speeltje afgeeft, ruil dan met een zelfde speeltje of een heel lekkere beloning. Geef ook het speeltje weer terug. Zo krijgt de hond vertrouwen.
jodyenboyke