Waarom trekken honden aan de riem?

Het voelt voor henzelf toch ook niet fijn aan de nek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Z512099
7 jaar geleden
Er zijn honden, sledehonden bijv. die niets liever doen dan trekken, het voortrekken van de slede, dat is hun job, zit in hun genen, zij dragen geen halsband maar een soort tuig, zodat ze geen letsel oplopen.

Het beste antwoord

Om dezelfde reden dat jij aan de riem trekt : hij wil de andere kant op.
En met een hond die slecht onder appel staat, kan dat een hele touwtrekkerij worden.

In principe heeft de hond echter niets te vertellen over "waar we heen gaan"; dat bepaalt de baas, en de hond heeft de baas te volgen. Als hij dus erg trekt aan de riem, wordt het tijd voor een puppiecursus / heropvoeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
Waarom mag de hond niet bepalen waar hij heen wil? Hij weet prima waar hij moet zijn, om aan al zijn behoeften te voldoen, d.w.z. ontlasten, geurtjes opnemen en vooral zich veilig voelen. De leiding neem je alleen als de veiligheid in gevaar komt. De min was niet van mij, maar deze inzichten zijn erg ouderwerts, we weten inmiddels beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ouderwets of niet, het lijkt mij volstrekt niet de bedoeling dat de hond bepaalt waar je heen gaat.
De leiding neem je niet alleen als zijn eiligheid in gevaar komt, maar ook als hij tuinen in wil, onder heggen door, bij mensen op de stoep wil poepen, kortom, in alle gevallen waarin hij overlast voor een ander zou kunnen geven. Dan is het wel zo prettig als hij gewoon altijd onder appel staat. Op een hondenuitlaatterrein kan hij dan gewoon zijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Omdat de hond denkt dat hij de leider is van de roedel.

In een roedel honden loopt de leider altijd voorop.
De grootste en sterkste hond bepaalt waar de roedel zich naar toe beweegt.
Betreedt als eerste onbekend of gevaarlijk gebied.

Voor een hond is het gezin waarin hij leeft een roedel. Zo is hij geprogrammeerd.
Zijn baas is de leider van de roedel waartoe ook de gezinsleden behoren.
Normaalgesproken weet/voelt hij dat hij onderaan aan de ladder staat en vertoont hij normaal gedrag.

Als de leider naar zijn gevoel zwak is zal hij instinctief het leiderschap overnemen.

Een mens denkt niet als een hond en laat meestal, bij het naar buiten gaan de hond voorgaan, omdat dat makkelijk is. Ook bij het oversteken van de straat mag de hond voorgaan.

Omdat de leider hem laat voorgaan denkt de hond dat hij de leider is, en bepaalt hij natuurlijk de richting. Zodoende trekt hij aan de riem.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De basis tips voor het uitlaten van de hond zijn:loop als leider voor je hond uit,houd je hond kort aan de riem.
Ivana
7 jaar geleden
De enige hond die mag trekken is een blindengeleidehond, die moet de leiding nemen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Wat een ouderwetse inzichten, dit is echt volkomen achterhaald. Het kan en gaat zoveel leuker tegenwoordig.
Best een goede vraag als je het vanuit de hond bekijkt: het is aangeleerd gedrag dat ten eerste. Het begint meestal met dat de hond Heel nodig zijn behoefte moet doen en snel naar het plekje wil, waar dat kan, en de baas loopt er achter aan....
Daarna volgen er nog een aantal andere motivatie van de hond: denk aan een lekker geurtje, een andere hond in het vizier, andere mensen, kortom een heleboel.
Het gaat te ver om hier uit te leggen hoe je ontspannen kan wandelen, daarvoor moet je bij een goede hondenschool zijn. Maar wat de hond moet leren is dat de baas leuker is als alle andere zaken die de hond buiten tegenkomt. Dus aandacht voor de baas. En de baas zorgt voor een leuke beloning, zorgt dat de hond lekker even kan snuffelen en dat ontmoetingen met andere honden, mensen ontspannen verlopen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Kan hier in meegaan.+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik niet ; net iets te veel van die "vrijheid-blijheid"-baasjes die vinden dat hun hond gewoon bij iedereen op de stoep of tegen de heg zijn behoeftes mag doen........ Tweede deel klopt : aandacht voor de BAAS. Ook bij jou "moderne" inzichten is het dus duidelijk wie de baas moet zijn, en dat dat niet de hond is. Ik noem dat onder appel staan ; daar komt geen geweld of wat dan ook aan te pas.
jodyenboyke
7 jaar geleden
In de moderne inzichten hebben we het over leiderschap en daar horen dus ook omgangsregels in de dagelijks praktijk bij. Maar de hond mag regelmatig de richting van de wandeling bepalen en de leider zorgt ervoor dat de veilig en zonder overlast kan,
Als er iemand een hekel heeft aan honden die tegen mijn huis aanplassen ben ik het wel. Maar dat heeft niets te maken met trekken aan de riem, daar ging de vraag over.
Z512099
7 jaar geleden
@Marleen, vroeger moesten mijn honden ook altijd naast mij lopen en niet voor mij, er was een zekere gestrengheid die ik heb laten varen, nu mogen zij veel meer, zonder dat ik het gevoel heb geen leider meer te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Z512099 ; ik heb toch ook niks gezegd over dat ze niet vooróp mogen lopen ?? Alleen dat ze niet mogen trekken. Ook niet zijwaards of de andere kant op.
Als je vaste routes loopt en de hond weet precies de weg, is dat niet hetzelfde als wanneer hij de leiding neemt.
De ideale situatie is voor mij - als niet hondenbezitter - een hond die primair gefocussed is op zijn baas, en waarvan de báás zich weet te gedragen. Want dat is vaker het struikelpunt dan de hond ;-)
Ivana
7 jaar geleden
Marleen, een hond moet niet constant op de baas gericht zijn. Wel moet hij in zijn eigen belang de baas in het oog houden, maar intussen moet hij ook de vrijheid krijgen om zijn neus te gebruiken en zichzelf te ontwikkelen door prikkels van buitenaf op te vangen.
Als een jonge hond trekt naar de plaats waar hem geleerd is dat hij die voor zijn ontlasting mag gebruiken is dat wat anders dan tegen de heg pissen van de buren. Wij hondenliefhebbers van het opvoedkundige soort weten ook wel dat er hondenbezitters zijn die er niets van snappen, maar je moet ze niet op deze manier allemaal over een kam scheren. Soms worden vragen gesteld uit nieuwsgierigheid, soms om iets bij te leren. Ik vind dat alleen maar fijn en verstandig.