Hou je vast: de veroorzakers van nattehondenlucht zijn onder meer dimethyltrisulfide, fenol, p-cresol en aldehyde. Althans volgens de spectrometer, want Deense onderzoekers hebben een paar jaar geleden voor de grap een natte hond in zo'n dure materiaalanalysemachine gezet. Alles voor de wetenschap! In tegenstelling tot katten, zwemmen honden graag en veel. Handig: ze hebben klieren die een vettige afscheiding produceren zodat het water makkelijker van hun vacht druipt. Het is die afscheiding die bij contact met water de beruchte geur produceert. Je kunt het ook ruiken in een vettig glas waarin je water giet. Katten, die van nature weinig van water moeten hebben, hebben die vetkliertjes niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord, heel leerzaam.

Andere antwoorden (3)

Omdat een kat zich regelmatig wast en een hond niet.

Als je vies haar hebt en het wordt nat, stinkt het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk omdat katten veel tijd besteden aan het schoonhouden van zichzelf, en honden niet.

Toegevoegd na 12 minuten:
daarnaast produceert een hond meer huidvet (talg), sommige honden zelfs overmatig.
dat gaat stinken op den duur.
Rieneke1
14 jaar geleden
De meeste honden hebben een vette huid om hun vacht waterafstotend te houden... honden zwemmen vaak graag, en houden zo een isolerend laagje lucht in hun vacht... na het zwemmen schudden ze het meeste water er zo weer uit... Ze zijn dan heel snel weer droog. Juist de fervente zwemmers, stinken het hardst dus het heeft niks met schoon zijn te maken, want deze zwemmers zijn schoner dan katten, die zich immers alleen met hun eigen speeksel wassen... en, naar mij is opgevallen vaak ook nog erg selectief...(ze slaan hele stukken over en wassen andere wel tien keer...)

Katten hebben dit vetlaagje niet nodig, omdat ze vrijwel nooit (vrijwillig) zwemmen, de meesten houden niet van water, zodat ze ook bij regen meestal voorkomen echt nat te worden... Wie wel eens een kletsnatte kat heeft gezien, weet waar de uitdrukking 'een verzopen kat' vandaankomt ...dat is een zielig hoopje kletsnat haar...

Honden hebben deze vetafscheiding ook niet allemaal even sterk. Sommige rassen hebben het bijna allemaal heel erg... retrievers en andere echte waterhonden stinken heel erg, maar er zijn ook honden met een drogere huid... die stinken veel minder als ze nat zijn, maar, blijven na het zwemmen dus ook uren en uren nat...(en slepen zo allerlei zand en rommel in hun vacht naar binnen...)